Det här är en artikel som är skriven av sakkunniga på Qred Företagslån. Qred AB grundades år 2015 och har verksamhet i Sverige, Finland och Danmark.

Det finns många sätt att finansiera sitt företag på. Ett av de är genom ett modernt företagslån. Vi på Qred hjälper dig reda ut för- och nackdelarna med olika finansieringslösningar. Därför ska vi börja med att förklara vad moderna företagslån är och varför det kan vara en bättre affär för dig och ditt företag att ta ett lån till företaget online istället för att gå till banken.
 

Moderna företagslån

Ett modernt företagslån är oftast snabbare, mer flexibelt och med andra villkor mot vad t ex en bank har. De flesta nya långivare på marknaden huserar online och har alltså inga fysiska kontor där de tar emot sina kunder. Dessutom har många av dessa nya lån till företag väldigt korta löptider. Ofta inte längre än ett år.
 

Online

De flesta långivare lovar tre saker:

  1. Snabb ansökan
  2. Snabbt besked
  3. Snabb utbetalning

Dessa kan såklart skilja sig en del mellan de olika företagen men hos oss tar ansökan 1 minut, du får besked inom 1 timme och vi betalar ut pengarna samma dag.

Varför online?

För att vi kan hålla nere kostnaderna som en bank med kontor över hela landet inte kan. För att vi kan arbeta med nya processer och verkligen kapitalisera på den digitala transformationen som samhället genomgår. När vi grundades i mars 2015 fick vi hjälpa många kunder med t ex mobilt BankID för att kunna identifiera sig och signera. Idag har, enligt rapporten Svenskarna och Internet 2017, över 73% mobilt BankID. När vi startade år 2015 var det knappt 49% som hade mobilt BankID.

Så tack vare Internet och digitala processer kan vi hålla låga kostnader när det kommer till personal, lokaler, m.m. Det gör också att vi kan vara mycket snabbare än t ex banken. Där ska du göra en ansökan, boka ett fysiskt möte och ta med balans- och resultatrapporter, bokslut, affärsplan och mycket mer. Det här tar tid och energi från dig samtidigt som det inte ens är säkert att du får lånet du behöver. Med en ansökan online får du tid till att göra det du ska göra - driva ditt företag.
 

När ska jag, och när ska jag inte, ta ett företagslån?

Bankerna har i och med sina höga omkostnader oftast bara möjlighet att hjälpa de företag som har kommit lite längre eller vill låna högre belopp. Ett litet lån på 20 000 SEK med en lång amorteringsperiod till ett relativt nystartat företag är inte intressant för bankerna. Dessutom kan det ta flera veckor eller t o m månader från första kontakten med banken till att du har pengarna på kontot. Då kan ditt behov vara förbi och tillväxten stannat av.

 Samma upplägg passar bättre för oss och andra moderna långivare då vi har kortare löptider och du kan betala av lånet snabbare. Därför passar det väldigt bra för dig som behöver lösa ett tillfälligt behov av likviditet för att senare betala tillbaka lånet efter några månader när ditt företag har genererat intäkter. Särskilt för de som behöver lösa en akut kris. T ex pizzerian vars ugn har gått sönder, taxiåkaren vars bil behöver repareras, klädbutiken som behöver investera i varulagret inför högsäsong eller liknande. Där är ett snabbt och smidigt företagslån online den bästa lösningen. För att företaget inte har råd att stå stilla under tiden som en bank ska handlägga ditt ärende eller en faktureringstjänst ska samla in och köpa dina fakturor.
 

Kostnad

Är ett företagslån online dyrare än att gå till ALMI, banken, factoring eller någon annan lösning? Ja, kanske. Det beror oftast på just ditt företags individuella situation. Kreditvärdigheten spelar en stor roll i vilket lånebelopp man blir erbjuden och den totala kostnaden för lånet.

Många, även bankerna, arbetar efter någon form av kreditprocess som avgör om du är en stor eller liten risk. Du kanske har hört talas om ordet kreditvärdighet förut? Din privata och företagets kreditvärdighet baseras på en rad olika parametrar. T ex:

Privat

  • Fast inkomst
  • Betalningsanmärkningar
  • Skuldsaldo hos Kronofogden
  • Bolagsengagemang
  • Fastighetsdata

Företag

  • Omsättning
  • Kassaflöde
  • Vinst
  • Betalningsanmärkningar
  • Skuldsaldo hos Kronofogden
  • Betalningshistorik
  • Pågående ärenden hos Bolagsverket (byte av styrelse, etc)
     

Ränta eller fast månadsavgift?

Något du bör vara uppmärksam på är räntan. Den effektiva räntan. Det betyder att du adderar månadsränta med eventuella uppläggningsavgifter och andra kostnader för ett helår. Då får du den effektiva räntan för lånet. Många föredrar en fast månadsavgift framför en rörlig ränta eller andra dolda kostnader som kan uppkomma. Det är bara att gå till dig själv och tänka om du hellre betalar en fast kostnad för ditt mobilabonnemang eller om du har ett rörligt upplägg där det vissa månader kan blir väldigt dyrt för dig.
 

Uppläggningsavgifter, dolda kostnader och avgift för tidig återbetalning

Stirra dig inte blind på räntan. En låg ränta kan döljas av uppläggningsavgifter, dolda kostnader och avgifter för att lösa lånet i förtid. En del tar dessutom uppläggningsavgiften från det önskade lånebeloppet. Vill du låna t ex 100 000 SEK så tar de bort 2 000 SEK så att du endast får utbetalt 98 000 SEK. Inte riktigt som du tänkte dig, eller hur?
 

Jämför, jämför och jämför!

Ett hett tips är att jämföra långivare av moderna lån online med ALMI, storbankerna och olika lösningar för factoring. Vad är bäst för dig och ditt företag? Du kanske har ett nystartat företag med låg omsättning, kassaflöde och betalningsanmärkningar? Då kan factoring eller ett modernt företagslån online vara en lösning för dig. Tänk även på att många långivare ser det som ett positivt tecken att du har ett lån hos ALMI då de delvis är en statlig koncern som investerar i framtida tillväxt. Då kan företagslånet fungera som ett stöd till det kapital och stöd du har fått från ALMI.

Men se upp innan du ansöker. Vissa ansökningar kan vara bindande eller kosta pengar. Så läs på innan du skickar in ansökningar för att se vad du får för erbjudande från de olika långivarna. Du bör även vara beredd på att kunna svara på en del frågor angående ditt företag. Till exempel vad du ska använda lånet till.
 

Lycka till!

/Qred Företagslån AB
 

Det här är en artikel som är skriven av sakkunniga på Qred Företagslån. Qred AB grundades år 2015 och har verksamhet i Sverige, Finland och Danmark. Med sina +25 anställda är man marknadsledande och driver utvecklingen framåt inom företagslån online. Har du frågor angående artikeln? Maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och skriv “Expowera” i ämnesraden. Du kan även ringa oss på 020-150 333 eller skriva till oss i sociala medier.

Inledningsvis vill vi meddela att detta är ett informativt inlägg tillsammans med Eurocredit.

Då det behövs mer pengar i kassan snabbare så finns det lite olika vägar att gå. Om det går att få betalt för produkter och tjänster i förskott så löser det många problem. Men ett nytt företag kan inte alltid jobba på detta sätt. Att få en faktura på 30 dagar ses av många kunder som en fördel och något som kan leda till att man väljer ett företag hellre än ett annat. Kanske kan du tala om för kunden att du behöver få en snabb betalning för att klara ekonomin men det är inte så affärsmässigt. Med fakturaköp så får man pengarna för uppdraget på en gång och frågan är om försäljning av faktura är säkrare än företagslån.
 

Företagslån innebär en risk

Lån från bank och andra kreditgivare innebär alltid en risk och på senare år så har kraven på företagslån skärpts. Om företaget redan har lån så kanske man inte ens kan få fler. Att inte klara återbetalningar i tid är inte bra. Fakturaköp kostar precis som lån pengar men här slipper man risken med missade återbetalningar. Sett ur denna vinkel så är företagslånet en större risk än samarbetet med factoringbolaget.

Det du måste komma ihåg är att säkerheten för factoring beror en hel del på hur tjänsten ser ut. Om du binder dig vid att sälja fakturor längre än vad du egentligen har behov av så kan du förlora på detta. Dessutom så kanske du inte kommer att få ut lika mycket på fakturaförsäljning som du hade fått med lån. Behöver du en större summa snabbt så kan lånet bli den enda utvägen.
 

Factoringstjänsten tar ansvar för fakturan

Något som är mycket bra med företag som kan köpa faktura är att de tar ansvar för räkningen. Om den inte betalas i tid så kommer factoringbolaget att skicka påminnelser. Pengarna får man alltid då ett avtal om fakturaköp har slutits. Det spelar alltså ingen roll om kunden sedan kommer att strula med betalning. Med företagslån så riskerar man att inte få lånet eller att få betala mycket mer för det för att det finns andra lån.

Med fakturaköpen så finns det en mindre risk om det skulle vara så att kunden trots factoringtjänsten påtryckningar inte betalar. Då kan fakturan återgå till dig. Med tanke på detta så är det av yttersta vikt att välja ett bolag som har gott rykte och som inte tar på sig fakturor som är omöjliga från start. Med en bra samarbetspartner så kan man se factoring som ett bättre val än företagslån om det rör mindre summor för en specifik tidsperiod. För att få ut mesta möjliga av fakturaförsäljning så gäller det att precis som med banklån vara väl medveten om villkor och regler innan man skriver på avtal. Det går att få factoring som kostar mindre och som ger extra hög säkerhet.

Vill ni läsa med om Eucocredit factoring finns det här.
 

Källa: Eurocredit

Du som är arbetsgivare ska varje år lämna kontrolluppgifter om dina anställda till Skatteverket. Motsvarande gäller kreditinstitut och pensionsutbetalare. Uppgifterna visar vad du har betalat ut i lön, dragit av i skatt m.m.

Du kan lämna och ändra uppgifter när som helst under året, men senast den 31 januari året efter det kalenderår de gäller.

Korrekta kontrolluppgifter är viktigt eftersom de inte bara påverkar ditt företag utan också dina anställda. Uppgifterna ligger till grund för förifyllningen av dina anställdas inkomstdeklarationer. Felaktiga kontrolluppgifter kan leda till att den pensionsgrundande inkomsten blir fel eller att avdragen skatt inte automatisk tillgodoräknas dina anställda.
 

Utländskt skatteregistreringsnummer

I kontrolluppgifter för begränsat skattskyldiga ska du i många fall lämna uppgift om bland annat den skattskyldiges utländska skatteregistreringsnummer (Tax Identification Number, TIN-nummer). Från och med inkomståret 2017 har skyldigheten att lämna uppgift om utländskt skatteregistreringsnummer utvidgats till omfatta även kontrolluppgifter för obegränsat skattskyldiga i Sverige som har hemvist i en annan stat. 

Det är viktigt att du fyller i det utländska skatteregistreringsnumret, eftersom det är det (identifikations-) numret som används vid kontakt med skatteförvaltningen i det land där personen är bosatt/har hemvist.

Skatteregistreringsnumren (TIN) ser olika ut i olika länder. Länkarna nedan visar hur TIN-numret är uppbyggt i de olika medlemsstaterna inom EU. Nedan finns också länk till en databas där det är möjligt att kontrollera om en uppgift om en persons TIN överensstämmer med den algoritm som gäller för aktuellt land.
 

Källa: Skatteverket 2018

Här finns information om vad du som har ett egenanställningsföretag och är arbetsgivare för egenanställda bör tänka på.

Ett egenanställningsföretag har F-skatt och fakturerar sina tillfälligt anställdas olika uppdragsgivare, som regel mot viss provision. Företaget ansvarar för viss administration och bokföring, redovisar moms, arbetsgivaravgifter och skatteavdrag och betalar sedan ut ett nettobelopp som lön till den anställde. Det vanliga är att den anställde, som har A-skatt och kallas egenanställd, själv skaffar uppdragen och att någon fast lön inte betalas ut.
 

Först avtal med egenanställningsföretaget

En person som vill anlita ditt egenanställningsföretag måste först ansluta sig till ditt företag och komma överens om för vilka uppdrag ditt företag ska vara avtalspart och sedan fakturera. Därefter kan den egenanställde avtala om ersättningen för ett arbete hos en tilltänkt uppdragsgivare. Det är viktigt att uppdragsgivarna vet att det är ditt företag som juridiskt är deras uppdragstagare och som kommer att fakturera med F-skatt.

En person kan alltså inte först personligen avtala om ersättningen för ett uppdrag och sedan i efterhand be egenanställningsföretaget att skicka en faktura till uppdragsgivaren. Då kommer fakturan från fel avsändare, eftersom egenanställningsföretaget inte ingått något avtal med uppdragsgivaren om arbete eller ersättning, och det är då fortfarande personens A-skatt som gäller.

Det är även viktigt för frågan om vem som ska redovisa moms, att det redan från början finns ett avtal mellan den egenanställde och egenanställningsföretaget. Om det finns ett anställningsavtal eller liknande rättsligt förhållande, är den egenanställde inte en i momssammanhang beskattningsbar person. Ditt egenanställningsföretag är däremot en beskattningsbar person som bedriver ekonomisk verksamhet och ska vara registrerat för moms.
 

Inga anställningsinkomster

Ditt företag kan inte fakturera en egenanställds arbetsgivare för arbete som den egenanställde utför i en annan anställning. Ditt företag kan bara fakturera andra former av uppdrag som den egenanställde får - efter att först ha avtalat med ditt företag - till exempel som frilansare eller som tillfällig uppdragstagare.
 

Redovisning av löner och moms

Ditt företag har samma skyldighet att redovisa arbetsgivaravgifter, göra skatteavdrag och lämna kontrolluppgift för egenanställda som för andra anställda.

Skatteavdrag på lön som betalas ut regelbundet görs normalt enligt tabell, och vid oregelbundna löneutbetalningar görs avdrag med 30 procent av lönen. Om ett avdrag är för lågt eller för högt med tanke på den anställdes beräknade årsinkomst kan den anställde begära jämkning av skatteavdraget hos Skatteverket.

Ditt företag är även ansvarigt för att utfärda och bevara fakturor i enlighet med momslagen, redovisa utgående moms på de uppdrag som dina egenanställda utför och vid eventuell EU-handel lämna en periodisk sammanställning.

Ditt företag har i normalfallet rätt att göra avdrag för ingående moms på inköp i verksamheten. Om den egenanställde själv gör ett inköp krävs det för företagets avdragsrätt att inköpet kan behandlas som ett utlägg för ditt företags räkning. Inköpta varor eller tjänster som i sin helhet förbrukas vid ett enskilt uppdrag kan anses som ett utlägg för företagets räkning. Ingående moms för vissa inköp kan aldrig dras av eftersom det finns avdragsförbud, till exempel inköp av personbilar och inköp till stadigvarande bostad.
 

Reseersättning och traktamente

Om en egenanställd utför arbetet hos sin tillfälliga uppdragsgivare, till exempel vid uppdragsgivarens kontor eller verkstad, har den egenanställde normalt sitt tjänsteställe där. Ditt företag kan då inte betala ut ”skattefri” reseersättning eller traktamente för dessa resor. Det vill säga, ditt företag kan inte betala ut reseersättning eller traktamente utan att göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter. Däremot kan den egenanställde vid en sådan tillfällig anställning ha rätt att göra avdrag i sin deklaration för resorna. Vid övernattning på arbetsorten kan den egenanställde även göra avdrag för logi och ökade levnadskostnader. Ditt företag har inte rätt till avdrag för ingående moms på sådana inköp av resor som avser den egenanställdes privata resor.

Om en egenanställd i ett uppdrag behöver göra resor till andra platser än sitt tjänsteställe kan ditt företag ersätta den anställdes utlägg för till exempel tågresor, betala ut reseersättning för egen bil, och – om den anställde behöver övernatta på en sådan tjänsteresa – även traktamente och ersättning för logi. Den ingående momsen på dessa kostnader är avdragsgill för ditt företag om den egenanställde får ersättning för utlägget och uppdraget är momspliktigt.
 

Övriga kostnader

Det finns olika sätt att hantera utgifter för utrustning och materiel som den egenanställde har i sina uppdrag. Det är bara sådana utgifter som är nödvändiga för att kunna utföra uppdragen som kan komma ifråga. Utgifter för att söka nya uppdrag som egenanställd är inte avdragsgilla och ersättning för sådana utgifter från egenanställningsföretaget ska behandlas som lön.

Ditt företag har i normalfallet rätt att göra avdrag för ingående moms på inköp i verksamheten. Om den egenanställde själv köper de varor och tjänster som krävs för ett uppdrag, har ditt företag endast rätt till avdrag för ingående moms om inköpet i sin helhet förbrukas vid ett enskilt uppdrag och om företaget ersätter den egenanställde för detta utlägg. Om uppdraget inte är momspliktigt, kan företaget dock inte göra avdrag för ingående moms på inköp för det uppdraget. Ett uppdrag som är delvis momspliktigt ger inte rätt till fullt avdrag för ingående moms. I sådana fall får ditt företag endast delvis avdrag för den ingående momsen. Ingående moms som omfattas av avdragsförbuden får inte dras av. Avdragsförbudet gäller för till exempel inköp av personbilar och inköp till stadigvarande bostad.
 

Den egenanställde gör avdrag i sin deklaration

De kostnader som varit nödvändiga för uppdraget som utförts och som den egenanställde betalat själv kan den anställde göra avdrag för i sin deklaration under ”Övriga utgifter”. Det kan till exempel gälla utgifter för verktyg, arbetsredskap, ökad mobilkostnad eller särskilda datorprogram. Avdrag får som regel inte göras för själva datorn eller mobiltelefonen, eller abonnemangen för dessa.

Om den egenanställde behövt använda egna inventarier eller annan utrustning ska kostnaden först fördelas på användning i tjänsten och privat. När det gäller utrustning som den anställde även kan använda privat, kan avdrag bara komma ifråga för den del som kan hänföras till de olika uppdragen, till exempel 50 procent om den anställde använder utrustningen både privat och i jobbet. Kostnaden ska också proportioneras både på antal år som utrustningen kan användas och utifrån hur mycket den anställde använt den i tjänsten under året.
  

Egenanställningsföretaget betalar ut kostnadsersättning

Om en egenanställd varit tvungen att använda sina egna inventarier eller annan utrustning i ett uppdrag, kan ditt företag i vissa fall betala ut ”skattefri” kostnadsersättning. Det vill säga, ditt företag kan betala ut kostnadsersättning utan att göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Företaget kan dock bara betala ut skattefri ersättning som motsvarar den anställdes avdragsgilla utgifter. En beräkning bör då göras enligt exemplet ovan, det vill säga i exemplet kan 500 kronor betalas ut som skattefri kostnadsersättning. Om företaget betalar ut ett högre belopp ska den överskjutande delen hanteras som vanlig lön. Företaget måste spara underlaget för beräkningen liksom en kopia av kvittot på anskaffningskostnaden (12 000 kronor).

Ditt företag kan inte ersätta egenanställda för deras mobil- och internetfakturor och liknande. Skattefri kostnadsersättning kan bara komma ifråga om den anställde kan visa en merkostnad, t.ex. om den anställde kan redovisa särskilda samtalskostnader på grund av ett visst uppdrag.
Företaget redovisar kostnadsersättningen separat på den anställdes kontrolluppgift.

En förutsättning för avdragsrätt för ingående moms är att det är ditt företag som gjort inköpet av varan eller tjänsten. Företaget har inte rätt till avdrag för ingående moms på den egenanställdes inköp.
 

Egenanställningsföretaget betalar ut ersättning för utlägg

Om ditt företag lämnar ersättning för tillfälliga utlägg i arbetet, till exempel för förbrukningsmateriel som en egenanställd har köpt för ett visst uppdrag, behöver detta normalt inte redovisas på kontrolluppgiften. Det är dock viktigt att företaget begär att få originalkvittot och sparar det i sin redovisning. Företaget ska vid en eventuell senare kontroll kunna visa att det som utlägget avser har varit nödvändigt att anskaffa för det aktuella uppdraget. Företaget bör därför se till att syftet med köpet och vilket uppdrag det avser anges på kvittot.

Tänk på att om ditt företag ersätter den anställde för ett sådant utlägg, är det som har anskaffats fortfarande ditt företags egendom. Därför lämpar sig utlägg inte för utrustning som den anställde själv får behålla och kan använda även efter att uppdraget är slutfört, till exempel verktyg, musikinstrument eller dator. Utlägg lämpar sig inte heller om en anställd vill hålla ett lager eller köper förbrukningsvaror som är avsedda att användas i framtida uppdrag.

Om företaget betalar den anställdes inköp av till exempel dator för ett uppdrag och den anställde sedan får behålla datorn efter uppdraget, är detta en skatte- och avgiftspliktig förmån. Förmånen, som värderas till datorns värde, ska företaget redovisa i den anställdes kontrolluppgift.

Bedömningen ovan gäller även för avdragsrätt för ingående moms. Det är ett utlägg om det kan anses naturligt att ditt företag står för inköpet, som när det är fråga om en vara eller en tjänst som i sin helhet förbrukas vid ett enskilt uppdrag. Det innebär att ditt företag inte har rätt att dra av ingående moms på tillgångar, till exempel investeringsvaror och lager, som den egenanställde köpt och behåller för egen del efter avslutat uppdrag. Motsvarande gäller om en tillgång inte i sin helhet förbrukas under det uppdrag som personen blivit anställd för.
 

Skattefri motion eller friskvård via egenanställningsföretaget

Ett egenanställningsföretag kan som andra arbetsgivare erbjuda sina anställda skattefria motions- och friskvårdsförmåner, men på grund av den speciella anställningsformen och löneformen måste man tänka på vissa saker:

  • Kostnaden för en egenanställds motion får inte reducera den skattepliktiga lönen som sedan betalas ut, dvs. som ett bruttolöneavdrag. Den egenanställde kan alltså inte skicka in sina motionsutlägg till egenanställningsföretaget för att dessa ska dras som andra utlägg från intjänad lön. Om detta görs ska egenanställningsföretaget redovisa motionsutlägget som lön.
  • Egenanställningsföretaget kan bara erbjuda motionsförmåner under den egenanställdes anställningstid hos företaget.
  • Om man tillämpar någon form av friskvårdsbidrag, ska den egenanställdes köp av friskvård göras under anställningstiden hos egenanställningsföretaget.
  • Egenanställningsföretagets erbjudande om motionsförmåner måste omfatta alla anställda och kan inte riktas till enbart vissa anställda.
     

Kan den egenanställde själv välja när lönen tas ut?

Ditt företag kan inte låta en intjänad lön stå inne och låta den anställde själv välja utbetalningsdag. Det är ditt företags avtal med den egenanställde som reglerar när lönen kan betalas ut. Företaget måste redovisa lönen och betala arbetsgivargifter så snart den anställde har möjlighet att ta ut lönen enligt avtalet. Den anställde kan inte själv fritt välja tidpunkt för beskattning av intjänad lön, till exempel själv välja att vänta med att ta ut lönen till efter ett årsskifte eller inför en semesterresa. Företaget måste alltså redovisa skatteavdrag och arbetsgivaravgifter även för sådan ersättning som den anställde haft möjlighet att få utbetald, men själv valt att låta stå inne.
 

Källa: Skatteverket 2018

Arbetsgivardeklarationen avser hela företaget. Det innebär att du bara ska lämna en arbetsgivardeklaration även om du bedriver olika verksamheter, så länge som verksamheterna ingår i ett företag.
 

När ska jag lämna arbetsgivardeklaration?

Som arbetsgivare ska du alltid deklarera arbetsgivaravgifter och avdragen skatt i månaden efter den då du betalat ut lönen eller en anställd fått en förmån. Det betyder att om du betalat ut lön i februari ska denna vara redovisad och inlämnad i arbetsgivardeklarationen den 12:e mars. I e-tjänsten kan du fylla i och lämna din deklaration redan cirka en månad innan sista deklarationsdagen.
 

Så här tar du reda på när du ska deklarera

Det smidigaste sättet att ta reda på när du ska deklarera är genom att logga in i Skatteverkets e-tjänsten Moms- och arbetsgivardeklarationer. Du hittar informationen under rubriken ”Ej lämnade deklarationer/beslutade uppgifter".
 

Försenad arbetsgivardeklaration

Har du inte lämnat in din arbetsgivardeklaration i tid är det viktigt att du gör det så snart som möjligt. Du lämnar in din deklaration som vanligt även om den är försenad. Om det blir aktuellt med förseningsavgift får du först ett förslag till beslut om förseningsavgift, som du kan bemöta skriftligt. Därefter fattar Skatteverket beslut om du får förseningsavgift eller inte. Förseningsavgiften är 625 kronor.

Du kan bli beskattad (skönsbeskattad) även om du inte lämnar någon arbetsgivardeklaration. Det betyder att du kan komma att bli beskattad utifrån de uppgifter du tidigare lämnat till Skatteverket. Skatteverket kan också ta ut ett skattetillägg.

Om du lämnar in arbetsgivardeklarationen inom två månader efter beslutsmånaden för skönsbeskattningen tas skattetillägget bort.
 

Jag vill rätta min arbetsgivardeklaration

Om du upptäcker att du har gjort ett fel i en redan inlämnad arbetsgivardeklaration begär du att Skatteverket omprövar det tidigare beslutet. Det gör du genom att lämna en ny deklaration för den aktuella månaden.
 

Säsongsregistrerad arbetsgivare

Om du bara betalar ut lön någon gång per år kan du få en så kallad säsongsregistrering. Det innebär att du bara ska lämna in en arbetsgivar-deklaration för den månad du har gjort en löneutbetalning. Om du inte har betalat ut någon lön under året, ska du lämna en nolldeklaration i januari året efter.

Du kan bli registrerad som säsongarbetsgivare när du betalar ut lön eller annan ersättning vid ett fåtal tillfällen per år. Exempel på detta är om en bostadsrättsförening betalar ut styrelsearvode någon gång per år eller ett aktiebolag som gör skatteavdrag på utdelning en gång per år och i övrigt inte betalar ut någon ersättning. Det kan även vara företag som har starkt säsongbetonad verksamhet, till exempel en glasskiosk vars enda verksamhet är glassförsäljning och som har anställda endast under sommarmånaderna.
 

Källa: Skatteverket 2018