Trots att bolagens hemsidor förvisso har förbättrats och blivit mer transparenta under de senaste åren, är det ofta fortfarande svårt att hitta ett bra upplägg.

Detta är en artikel av Billigastemobilabonnemang.nu som har lagt fokus på att framhäva just de bästa och billigaste mobilabonnemang på marknaden idag.

Efter att mitt nuvarande kontrakt löpt ut hade jag möjligheten att antingen förnya det tidigare, eller byta till en annan leverantör. Med tanke på att många telekomleverantörer har kommit in på marknaden under de senaste åren ville jag ge det en chans och undersöka om jag kunde få ett bättre pris. Med facit i hand ser jag att jag faktiskt fått ett bättre erbjudande - och till ett lägre pris!
 

Shake-up inom telekomindustrin

Under de senaste åren har telekomindustrin varit under en uppryckning. Nya aktörer har kommit in på marknaden och konsumenternas användning har skiftat bort från traditionella tjänster. Ökningen av billigare eller kostnadsfria tjänster och applikationer för kommunikation, såsom Whatsapp eller Skype, äter bort intäkter. Det har bland annat lett till att man nu mer får ”fria samtal och SMS” i sina abonnemang, något som tidigare kunde kosta per minut.

Telecom företag har att identifierat problemen och odlat nya intäktsströmmar. Hård konkurrens innebär att de ständigt måste förnya sig och erbjuda nya produkter som går utöver de traditionella lösningarna. Därför kommer vi nu till den enkla slutsatsen, det är oftast värt att se över sina abonnemang både privat och inom sitt företag.
 

Vad har de då satsat på?

Samtidigt som utbudet blivit ”enklare” och mer transparent är det också något som konsumenterna uppskattar. Att vinna och behålla kunder handlar inte bara om att förenkla erbjudanden, eftersom det kanske inte alltid är möjligt eller det smartaste sättet.

Teleoperatörerna måste och har börjat placera en stark betoning på att faktiskt hjälpa konsumenterna med att räkna ut rätt lösning till individens behov, bland annat:

  • Att kommunicera fördelarna tydligt: Gör det enkelt för kunderna att förstå värdet av produkter och tjänster
  • Att ge kunderna vad de verkligen behöver: Visa kunderna att de får bästa möjliga resultat som är perfekt för dem och återspeglar deras behov, användning och vanor
  • Att ge en snabb process: Ge en bekväm digital upplevelse som låter kunder att identifiera och välja det bästa erbjudandet snabbt
     

Slutsatsen är att jämföra abonnemangen

Olika jämförelsesajter (inklusive vår egen) gör det möjligt för frågande konsumenter att snabbt välja sitt önskade abonnemang och få det som passar bäst. Listan med alla olika lösningar samlar konsumentens val på ett enda ställe, det enda personen i fråga behöver tänka på är hur mycket data eller surf den behöver.

Att jämföra och inte gå på första bästa alternativ kan i många fall leda till att du får ett bättre och billigare abonnemang. Det krävs inte mycket kunskap för att göra detta, och om den ändå skulle saknas så får du god hjälp på många av dessa jämförelsesajter.