Vi människor är lägereldsfolk. Under vår långa mänskliga historia har lärdom och inspiration spridits med det talade ordet. Dagens lägereldar är när vi bänkar oss framför föreläsare. Vi är tillsammans, vi lyssnar, vi fyller oss med kunskap, mod och inspiration. Vi blir tipsade om hur vi enklare kan uppnå framgång och undvika fallgroparna på vägen dit.

 

Eget engagemang eller extern expertis?

Varför anlita en föreläsare utifrån? Vi kan ju inspirera oss själva! Klar ni kan och det ska ni absolut göra. Se till att skapa situationer och sammanhang där intern kunskap och inspiration lätt överförs. Det har många fördelar. Det skapar engagemang, lojalitet och yrkesstolthet. Men det ena behöver inte utesluta det andra.

Komplettera med att en eller två gånger per år ta in en skicklig extern föreläsare. Det ger ett utifrånperspektiv som är inte är möjligt att hämta inifrån den egna verksamheten. Ett föreläsarproffs kan konsten att få dina medarbetare att inte bara lyssna intensivt utan också skapa attraktiva framtidsbilder i det egna medvetandet. Framtidsbilder som ökar lusten och viljan att växa och utvecklas. När du anlitar en inspirerande och underhållande föreläsare visar att du också att du bryr dig om din personal.
 

Både för stora och små företag

Hur många anställda har du i ditt företag? Är du soloföretagare är det läge att hålla ögon och öron öppna för när det kommer en föreläsare till en scen nära dig. Har du ett mindre bolag med en handfull medarbetare är det kostnadseffektiv att bjuda med hela personalen vid det tillfället.

För det lite större bolaget är det mer fördelaktigt att anlita er egen utvalda föreläsare som kan berika er med just det ni behöver när ni behöver det. Till exempel när hela personalen är samlad på er kick-off eller konferens.

Genom att många tar del av samma budskap samtidigt får ni en hävstångseffekt, som det blir lätt att diskutera det ni hört tillsammans, möjligheten att det inte bara blir inspiration utan också att ni börjar använda er av de tips och uppslag ni fått ökar när många tar del av samma sak.
 

Maxa effekten av föreläsningen ytterligare

Var föreläsaren riktigt bra och inspirerande? Vill du inte att de goda idéerna ska rinna ut i sanden?  Vill du få ut maximal effekt nu när alla i ditt företag fått samma externa inspiration samtidigt? Gör då såhär: Samma dag eller senast dagen efter föredraget, samla alla medarbetare och ställ frågan: Vad var det vi hörde? Vad kommer du ihåg? Låt dina medarbetare diskutera i grupper om tre. Be sen grupperna berätta vad de kom ihåg, vad de fastnade för i föredraget. Låt andra fylla på med sina tankar.

Nu har ni fått en repetition och börjat göra föredragets innehåll till ert eget. Men sluta inte där, utan ta det ytterligare ett steg. Låt nu grupperna diskutera hur ni som företag kan använda och implementera det som föredraget handlade om. Lista det bästa idéerna och beskriv fördelarna och vinsterna med dem. Med fördelar som smidigare samarbete, smartare sätt att göra det ni redan gör och ökad försäljning finns det all anledning att låta inspirationen bli omsatt i praktisk handling. Nu har ni kombinerat extern expertis med eget engagemang – och det är nu ni låter föreläsningen lyfta företaget på riktigt.

Tomas Eriksson

Artikeln är skriven av föreläsaren Tomas Eriksson.
Tomas föreläser om arbetsglädje, feedback och teamwork.inspirationsföreläser för att du och dina kollegor ska må bättre och få mer gjort.