Vi har fått en mycket kraftig tillväxt av företag som bedriver e-handel över Internet. Många företag har lyckats bra medan andra försvunnit från marknaden. E-handel har för många mindre företag blivit en möjlighet för tillväxt. Nedan beskriver vi vad företaget bör tänka på då det börjar sälja via Internet.

Vi har också ett avsnitt sett ur konsumentperspektiv. Information som Konsumentverket ger personer som ska handla via Internet. Genom att förstå vad konsumenten värdesätter kan du utforma din e-handelsplats på ett bra och tydligt (och säljande) sätt.

Varför sälja via Internet?

Internets absolut största fördel är dess kostnadseffektivitet och räckvidd. Ditt företag har i teorin möjlighet att nå alla som finns uppkopplade. Att nå så många har inte varit möjligt tidigare för mindre företag (inte för stora heller). Möjligheten för små företag att konkurrera med stora företag har på några få år vuxit enormt. Storleken på din dataskärm är precis lika, vare sig du ser ett budskap från multijätteföretaget eller den lokala handlaren på hörnet.

Självklart hade de stora företagen ett försprång i början eftersom kostnaden att utveckla en e-handelssida för Internet var förhållandevis dyrt. Nu är det inte längre på det viset, utan det finns olika lösningar för att kunna komma undan med relativt blygsamma belopp.

Tillgängligheten är en mycket stor fördel. Dina produkter, tjänster, budskap etc. finns alltid till beskådande för potentiella kunder - för ditt företag finns ju tillgängligt alla timmar på dygnet och därmed exakt när en eventuell kund är intresserad.

Kunden hittar dig. Om du har marknadsfört ditt företag på rätt sätt kommer den intresserade kunden att hitta till ditt företags e-handelssida.Google AdWords är exempel på online-annonsering som har vuxit enormt. Utnyttjar du sådana tjänster kan du exakt se vad du får tillbaka på satsade pengar. Du betalar bara för dem som kommer till din sida och de är intresserade, sedan är det bara upp till dig hur väl du lyckas. Köper var femte är det bara att summera kostnaden för dessa fem och sätta i relation till försäljningen.

Interaktiviteten d.v.s. kommunikationen mellan ditt företag och kunden kan ske på ett smidigt sätt. Förfrågningar via e-post kan snabbt besvaras, meddelanden (nyhetsbrev) till kunder kan kostnadseffektivt skickas, formulär fyllas i o.s.v.

Vem handlar över Internet? Kanske är frågan fel ställd och borde istället vara vem det är som använder Internet. I takt med både utveckling och utbyggnad blir den vanlige internetanvändaren precis densamme som den vanlige konsumenten. Användandet kryper allt högre upp i åldrarna men fortfarande är det främst yngre och medelålders som utnyttjar Internets fördelar till fullo. Det gäller alltså att fånga in den "vanlige konsumenten" och förmå han eller hon att köpa över Internet.

Nu är detta bara halva sanningen. Företag som handlar med andra företag är den andra halvan. Här finns redan en ganska stor professionalism och utvecklingen är enorm.

Har du något att sälja?

Självklart har du något att sälja - men passar det att sälja via Internet. Nu pratar vi inte om att marknadsföra sig utan om direkt försäljning via webben. Allt går naturligtvis inte att sälja över Internet. Vissa varor och tjänster passar alldeles utmärkt för detta medan det för andra inte ens är genomförbart.

Digitala och digitalt överförda produkter och tjänster lämpar sig självklart mycket bra, till exempel musik, film, datorprogramvara, banktjänster, nyhetstjänster, försäljning av bilder, elektroniskt överförda böcker.

När det gäller fysiska produkter gäller det att se förhållandet mellan varans pris och distributionskostnaden. Jämför gärna med traditionella postorderföretag och deras utbud. Komplexiteten i produkten eller tjänsten styr möjligheten om den går att sälja eller distribuera via Internet.

Som rörmokare utför du ditt arbete fysiskt på något ställe, men det hindrar dig ju inte från att sälja rördelar, kranar m.m. från en webbutik under tiden. Orderna kommer in medan du är borta och du ordnar med leveranser en kort stund per dag. Var inte rädd för att kombinera. Möjligheten för tillväxt av företaget finns där.

Till slut det som alltid gäller: Du måste ha en bra produkt eller tjänst att erbjuda. För ett litet företag är det oftast svårt att konkurrera med priset, men det finns mycket annat som du kan "krydda" ditt erbjudande med.

Logistik - Distribution

Innan ditt företag börjar sälja via Internet måste ni vara klara över hur logistiken ska skötas. Hela vägen från inköp eller tillverkning, via lagring och paketering till distribution. De traditionella postorderföretagen är mycket duktiga på detta och har därför inte haft några som helst problem när det gäller service och leveransförmåga då de startat upp även på Internet. Tyvärr finns det många exempel på nystartade företag, som med storslagna drömmar om att sälja via Internet, gått i konkurs bara därför att logistiken inte fungerat.

Säljer du digitala produkter eller tjänster är det viktigt, då de skickas eller utförs via webben, att kapaciteten i överföring (tillräckligt med "bredband") är så god att kunderna inte uppfattar det som "segt" när de hämtar hem det beställda. För alla gäller att orderhantering, beställningserkännande, tack för ordern meddelande, betalning via kreditkort etc. måste fungera utan störningar. 

Läs mer om:

Utformning av e-handelsplatsen
e-handel - att synas
e-handel - konsumentperspektiv