Kolla upp företaget

Bakom webbplatsen som du funderar att handla ifrån finns ett företag. Genom att du vet mer om företaget ökar din trygghet när du handlar på nätet. Det finns enkla knep för att skaffa sig mer information.

När du handlar på Internet ingår du ett avtal med ett företag. Se till att du vet vilket företag du ingår avtal med.

  • Ta reda på fakta om företaget. Kolla om företagets namn, fullständiga adress, e-postadress och telefonnummer finns på webbplatsen. Om det inte finns bör du leta efter ett annat företag.
     
  • Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Kundtjänsten ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig. Prova gärna att ringa kundtjänsten för att se om du kommer fram.
     
  • Titta på företagets betalningssida hur du kan betala. Var försiktig om du bara kan betala med kontant direktbetalning eller förskottsbetalning.
     
  • Kontrollera att företaget använder korrekta avtalsvillkor. De ska till exempel innehålla information om ångerrätten och hur du ska göra för att reklamera.
     
  • Sök efter butiken i en sökmotor. Leta efter andra källor med information. Enbart informationen på företagets webbplats räcker inte för att bilda sig en uppfattning om företaget. Kolla minst en källa utanför företagets egna kanaler.
     
  • Använd en webbtjänst för att lära dig mer om företaget. Exempel på detta är Howard på Konsument Europa. Tjänsterna ger fakta som kan hjälpa dig att göra en bedömning av företaget.
     
  • Leta efter så kallade trustmarks på webbplatsen. Vissa e-handlare är anslutna till ett märkningssystem (trustmark) där handlaren förbinder sig att följa vissa regler. Detta syns genom att det finns ett märke eller en symbol på webbplatsen. Kontrollera vilken organisation som står bakom märket och kontrollera med organisationen att e-handlaren verkligen är ansluten. Det finns flera olika märkningssystem som erbjuder kraftigt varierande konsumentskydd. Kontrollera vad det aktuella märkningssystemet står för. Detta ska företaget lämna tydlig information om.

Källa: Konsumentverket, Mars 2012

Läs mer om:

Utformning av e-handelsplatsen
e-handel - att synas
e-handel - konsumentperspektiv