Det finns mycket att tänka på då du utformar din e-handelsplats och fallgroparna är många. Vi börjar från början med din webbadress.

Utformningen av e-handelsplatsen

Namnet

Välj ett namn på din hemsida som är lätt för besökare att komma ihåg. Gärna ett namn som associerar till företagets produkt eller tjänst. Undvik att ha en adress som består av sammansatta ord, vilket även innebär att du helst inte skall ha för långt ord (adress).

Eftersom du ska ha många kunder (besökare) på din e-handelssida (Eller hur?) krävs att du väljer en Internetoperatör (webbhotell) med kapacitet och bra service (kundsupport). Detta innebär inte alltid att den största är bäst, de kan ha kapacitetsproblem de också. Välj ett företag med snabba servrar d.v.s. operatören skall vara rätt dimensionerad för sitt kundunderlag och de skall öka kapaciteten så fort det finns behov för detta. Internetoperatören måste kunna tillhandahålla möjligheter för ASP, PHP, CGI-scripts eller andra underlättande programvaror samt hjälpa till att lösa säkra betalningar via kreditkort och bistå med statistik m.m. Blir det kapacitetsproblem är det bara att byta operatör.

Utseendet och användningen

Webbsidans utformning är viktig. I grunden skall du tänka enkelhet och funktionalitet. Utseendet, grafiken, förstärker men innehållet är ändå det viktigaste. I detta sammanhang har också nedladdningstiden stor betydelse. Tar din förstasida för lång tid att ladda ned har många redan försvunnit vidare och då har du ingen möjlighet att sälja. Stora bilder (eller många små) är alltså inget att rekommendera på en startsida. Även om allt fler får tillgång till bra bredband, innebär inte det med automatik att det alltid går snabbt att ladda ned. Webben kan vara "seg" ibland och att förstärka detta med en överlastad förstasida är onödigt.

Navigeringen på e-handelssidan måste vara logisk och det är även viktigt att undersidorna inte är "för stora" när det gäller nedladdningstid. Du vill ju skapa interaktivitet så se till att kontaktmöjligheterna framgår tydligt.

Det är skillnad på hur en startsida för ett företag som berättar om sig själv och sina produkter/tjänster skall se ut jämfört med ett företag som skall sälja via Internet. Lättast är det att jämföra en e-handelssida med det som kallas DM, direktmarknadsföring. Du är säkert bekant med sådant material, det brukar finnas ganska mycket i postlådan, både intresseväckande och rent skräp.

För att få den potentiella kunden att börja titta på din e-handelssida måste du väcka hans intresse redan på startsidan. Det gäller att använda ett sådant språk och en sådan teknik som används vid DM. Allt går ut på att "locka" den potentiella kunden vidare, inte bara från startsidan utan även inne på själva handelsplatsen, med t.ex. erbjudanden, demonstrationer, bygga upp en dialog. Till detta krävs skicklighet så ta hjälp av dem som har kunskap om DM.

Precis som att en vanlig butik ändrar i sitt skyltfönster så krävs det ständiga förändringar på din e-handelsplats. Om kunder möts av samma budskap och erbjudande under en lång tid tappar de intresset. Ständigt underhåll och skötsel krävs därför.

Kraven på att "fånga kundens intresse" är inte riktigt lika stort då man vänder sig mot företagskunder. De är mer professionella i sitt agerande. Många gånger är deras krav på information och beskrivning högre än hos den vanlige konsumenten.

Autoresponders

Genom att använda Autoresponders kan du förenkla ditt arbete. Det är programmerade e-postmeddelanden som returneras som svar då kunden utför någon typ av handling. De vanligaste är "tack för ordern" som skickas som svar då kunden gjort en beställning. Nu går de naturligtvis att använda till mer än detta. Beroende på vad kunden beställt kan ett meddelande sändas med ännu ett erbjudande som passar ihop med det beställda. Autoresponders kan också användas för att följa upp en kundkontakt över tiden.

Cookies

Cookies är något som kan vara användbart. Det är små programsnuttar som samlar in information om kunden. Genom dessa kan du hålla reda på vad kunden köpt av dig tidigare, vad kunden har frågat efter etc. Du får ett visst grepp över kundens behov och intresse. Med hjälp av detta kan du rikta din information och dina erbjudanden med större exakthet.

Få betalt

Självklart vill ditt företag ha betalt för det ni levererar. Ännu så länge är det vanligast att skicka en faktura via brev till företagskunder. Men e-fakturan är på stark frammarsch, både mot företagskunder och privatpersoner.

För handel mot privatpersoner gäller fortfarande att en och annan föredrar postförskott, men allt fler betalar med kreditkort eller direkt från sitt bankkonto. Säkerheten vid kreditkortstransaktioner har debatterats men system som klarar detta finns, och dessa utvecklas ständigt.