Efter en DM-aktivitet gäller det att följa upp det som hände, eller kanske inte hände. Självklart besvaras och utförs olika aktiviteter utifrån de svar som kommit in till företaget. Men kanske finns det mer att hämta från de som inte svarat.

Många missar första erbjudandet

Ett DR-utskick kanske ger 2 % i svarsfrekvens. Resultatet kanske inte alls är dåligt utan helt normalt. Men är det verkligen 98 % som är helt ointresserade av företagets erbjudande?

Tänk efter hur du hanterar t.ex. utskick själv. Uppmärksammar du verkligen allt som kommer i din väg? Åker inte både det ena och andra i papperskorgen eller att du lägger något intressant i en hög som du senare ska titta på - men glömmer bort?

Det finns en mängd andra anledningar till varför människor missar erbjudanden. De är på tjänsteresa, konferens, har semester, inkorgen är full och prioritering sker etc.

Många gånger är det lönsamt att skicka erbjudandet till samma målgrupp en gång till. Var dock noga med att plocka bort dem som svarade första gången. Eventuellt ändras något i säljbrevet - snabbhetspremien kanske ska vara en annan, men i stort är det samma budskap. Svarsfrekvensen kanske blir lika hög som första gången. Kostnaden för andra utskicket är förmodligen betydligt lägre än första gången.

Påminnelseerbjudande

Bilden: Påminnelseerbjudande från Synsam. Observera sista meningen "Kom ihåg att ta med dig detta kort." - DM-aktiviteter ska vara mätbara.

Ring och fråga

Nästa steg kan vara att ringa till dem som inte svarat. Ett alternativ som är mer vanligt mot företag. Förmodligen är kostnaden för detta för hög i förhållande till effekten när det gäller konsumenter.

Öppna samtalet med att de har fått ett erbjudande från företaget och fråga vad de tycker om detta. Bli inte förvånad om personen svarar att han inte sett erbjudandet.

Positiv uppföljning

Var inte rädd för att skicka ett tack till dem som tackat ja till företagets erbjudande. Det visar att varje kund är värdefull för företaget. Kunden känner att det han gjort är uppskattat och relationen mellan företaget och kunden har fått en bra början.

Efter ordern gäller det att fortsätta kontakta kunden. Skicka ut information om nyheter, bjud in till mässor, erbjud service m.m. Relationen till kunden ska stärkas. Resultatet av detta arbete leder förhoppningsvis till att kunden köper nästa gång han får ett erbjudande från företaget. Det är alltid lättare att sälja till befintliga kunder.

Goda relationer

Varför är det då viktigt att ha en mycket god relation till en (företags)kund? Jo, det innebär ofta att kunden:

  • Tar kontakt med oss först, när det gäller framtida affärer.
  • Berättar om sina planer.
  • Ser oss som första alternativ.
  • Frågar oss om råd.
  • Vänder sig till oss vid problem.
  • Ger oss information som ingen annan får.
  • Rekommenderar oss.
  • Hjälper oss att utveckla våra idéer. Är gärna med och provar.
  • Sällan köpslår om priset.
  • Vill att vi ska lyckas eftersom det också gynnar kunden.

Läs mer om:

Direktmarknadsföring, DM (Direct Marketing)
Mätbara reaktioner
Målgrupp
Adressregister
Kundregistret
Metoden
Resultatet, på kort och lång sikt