Följande material av Jesper Eriksson, extern skribent.

Rekommendationssystem är redan en stor del av våra digitala liv. När du köper något online och blir upplyst om att ”kunder som köpte denna vara köpte även" eller när Facebook påpekar ”people you may know" är bra exempel på bruk av rekommendationssystem. Dessa system har varit synnerligen framgångsrika för företag som Amazon där statistiken visar att över 35% av deras inkomst kommer från inköp där rekommendationsmaskiner har använts. 80% av vad folk ser på Netflix är via rekommendation och år 2015 uppskattade företaget att de sparar mer än 1 miljard dollar per år tack vare den kombinerade effekten av rekommendationssystem och personalisering.

Systemen i fråga är ett utmärkta verktyg för att förutspå användares preferenser från ett stort urval. De vanligaste systemen använder algoritmer baserade tidigare inköp och sidbesök. När fler och fler använder ett företags rekommendationssystem blir det mer och mer värdefullt och ju mer värdefullt det blir desto fler personer kommer använda systemet. Rekomendationssystem används även av nätcasinon som är verksamma i Sverige. Allteftersom algoritmerna blir mer avancerade skräddarsys din användarupplevelse mer och mer efter din personliga smak och preferenser. Individualiserade odds och bonusar är på väg att bli standard. Tittar vi ännu längre in i framtiden kommer FTS (Face Tracking Software) bli en stor del av vår vardag och tillsammans med avancerade kameror kommer dina ansiktsuttryck läsas av och anpassa marknadsföringen efter ditt humör.
 

Framtidens marknadsföring

Det faktum att marknadsföring som funkar idag inte kommer funka imorgon innebär en stor utmaning för alla företag. Samtidigt är marknadsföring kombinerat med försäljning motorn som driver ett företag att växa. Med andra ord kan ett företag inte existera utan marknadsföring. Bred marknadsföring utrotas och bereder väg för alltmer extrem ”target marketing" där endast den ämnade målgruppen nås av marknadsförarens budskap.
 

Nyheter och marknadsföring

Nyheter och marknadsföring kommer flätas samman till den grad att det kommer vara svårt att urskilja reklam från nyheter. Nyhetsrapporteringen kommer i större utsträckning levereras av agenturer som samtidigt gör reklam genom produktplacering.
 

Säg bye bye till traditionell marknadsföring

Innan social media tog över världen karaktäriserades marknadsföring av noga kontrollerade kanaler och budskap. Idag har folk ledsnat på traditionell marknadsföring och vi vill inte längre höra vad företag säger om sig själva. Nuförtiden och framåt är vi endast intresserade av vad andra har att säga om din produkt eller företag. Objektiv informering är det ända som kommer hålla i längden. Ett 30 sekunders reklamklipp där företag raljerar om sina produkter skapar mer irritation än intresse och en bra recension på TripAdvisor, entusiasm på sociala medier eller en välgjord Youtubevideo väger redan betydligt tyngre bland konsumenter.
 

Datainsamling och AI

Hur företag samlar information om sina kunder har traditionellt gjorts genom en statisk metod som bygger på historiska data och således missar förändringar som sker i realtid. Tack vare AI och NLP (Natural Language Processing) kommer informationsinsamlingen bli mer dynamisk och företag kan reagera omedelbart om det sker en förändring bland deras konsumenter som kräver en uppdatering i marknadsföringen.
 

Privatliv mot individualisering

Om 10-15 år kommer våra privatliv successivt förminskas och ge rum för nya sociala kontrakt som har värde för både marknadsförare och konsumenter. Våra handlingar kommer analyseras och värderas in i minsta detalj. Tillgänglig data som delas och samlas byts ut mot snabbhet, kunskap och individualiserade produkter och tjänster.
 

Augmented Reality

För millenniegenerationen handlar allt om användarupplevelsen och att skapa upplevelser för dessa digitala aboriginer är det viktigaste uppgiften samt största utmaningen för moderna marknadsförare. Med hjälp av AR (Augmented Reality) kan marknadsförare koppla samman sina offline och online-aktiviteter. Kunder kan till exempel pröva produkter virtuellt i sitt hem innan ett inköp vilket leder till större kundengagemang och köpkonvertering.

 

 

E-handeln har exploderat de senaste åren. Men att få snurr på verksamheten är inte helt lätt om ingen vet om att man existerar. I den här artikeln ger Filip Svensson från jämförelsesajten Lånakuten dig som nystartad e-handlare några grundläggande SEO-tips som hjälper dig att synas på nätet.

De senaste 5-10 åren har e-handeln fullkomligt exploderat. Till följd av detta har många butiker fått lägga ned, alternativt göra sin verksamhet helt digital.

I Sverige och övriga Europa spelar e-handelsmarknaden en allt viktigare roll. Samtidigt ökar konkurrensen på nätet inom en rad olika dimensioner, alltifrån pris, produkter och leveransvillkor. I den allt tuffare konkurrens som råder ställs högre krav på e-handlarna för att få verksamheten att fortsätta utvecklas och för att locka till sig nya kunder. För att utvecklas krävs det att du som e-handlare syns. Och hur gör du det? Jo, genom ett bra SEO-arbete.

SEO, eller sökmotoroptimering som det egentligen heter, är ett samlingsnamn för de metoder som används för att din webbsida ska synas så högt upp som möjligt i sökmotorernas sökresultat. Det handlar helt enkelt om att optimera din sajt på ett sånt sätt att kunderna hittar till dig och inte dina konkurrenter.

Många som stöter på begreppet för första gången eller bara har hört talas om det tycker att ett SEO-arbete är alldeles för svårt och komplicerat. Detta är dock felaktigt. SEO behöver inte vara särskilt svårt eller komplicerat, åtminstone inte grunderna. Och faktum är att grunderna oftast är mer än tillräckligt för att du ska få din verksamhet att synas.

De allra flesta som driver en hemsida idag har bara koll på grunderna inom SEO. Så du behöver egentligen inte mer kunskap än så för att lyckas.

 Men hur gör man då för att synas i sökresultatet på Google? Det finns mängder av tekniker och metoder du kan ta till. Alltifrån innehåll till tekniska justeringar kan påverka din ranking.

 Jag tänkte gå igenom några grundläggande principer du som är ny inom SEO kan förhålla dig till för att ge din verksamhet en extra boost. Just dessa principer har vi använt oss av på jämförelsesajten Lånakuten och sett lyckat resultat där vi rankar högt upp på exempelvis snabblån och flera andra viktiga sökord inom vår bransch. Min förhoppning är att dessa tips även kan hjälpa din verksamhet att ta sig till nästa nivå.
 

4 saker du som e-handlare kan göra för att optimera din webbsida
 

1. Förbättra din sajtstruktur

En bra sajtstruktur är av största vikt om du vill ranka bra på Google. Med sajtstruktur menas hur dina olika sidor är uppbyggda och hänger ihop med varandra.

En bra sajtstruktur bygger på två olika typer av sidor: pillar pages och cluster pages.

Pillar pages är övergripande sidor som täcker alla aspekter av ett specifikt ämne. Det är i huvudsak på dessa sidor du tjänar dina pengar. Om du som e-handlare säljer sportutrustning kan exempelvis en sida om skidor du säljer vara en pillar page.

Med cluster pages menas i stället sidor som är mer djupgående om det ämne du skrev om i din pillar page. Om du har en pillar page om skidor kan en cluster page exempelvis vara en sida om bindningar till skidorna du säljer. Men det skulle lika gärna kunna vara recensioner om de skidor du säljer.

För att Google ska förstå att din pillar page hör ihop med dina cluster pages är det viktigt att du länkar ihop dem med varandra. Din pillar page ska länka till dina cluster pages medan dina cluster pages ska länka till din pillar page. Detta kommer resultera i att din pillar page får fler länkar till sig och på så vis kommer Google kunna se att den är viktigare än dina övriga cluster pages.

Med en tydlig sajtstruktur blir även din sida mer lättnavigerad och användarvänlig, vilket Google tycker om. Genom länkarna ger du besökarna en möjlighet att inhämta mer information om han eller hon vill det.
 

2. Ta reda på vad din sida ska innehålla med en sökordsanalys och konkurrensanalys

För att du ska synas på Google måste du ranka på några sökord. Vilka sökord du vill ranka på beror på din verksamhet och vad människor söker efter. Du vill helt enkelt ranka på sökord som har så hög sökvolym som möjligt och är relevant till din verksamhet.

Men hur gör man då för att ta reda på vilka sökord som är värda att ranka på? Jo, genom att göra en sökordsanalys och en konkurrensanalys. För sökordsanalysen rekommenderar jag dig att använda Ahrefs eller Keywordtool. För själva konkurrensanalysen använder du bara Google.

För att göra en sökordsanalys i Ahrefs eller Keywordtool fyller du i det önskade sökordet du vill ranka på. Du får sedan ett resultat som bland annat visar hur hög sökvolymen är på det specifika sökordet och hur hög trafiken är. Du får även fram relaterade fraser och ord som användarna söker efter. All den informationen ger dig en indikation på vilken typ av information din sida bör innehålla.

Konkurrensanalysen gör du direkt i Google eller på den sökmotor du vill ranka på. Skriv in ditt önskade sökord och se vilka sidor som rankar på förstasidan i det organiska resultatet. Det organiska resultatet är alla sidor som inte är märkta med texten “annons”. Dessa sidor har uppenbarligen information som Google tycker om eftersom de rankar på förstasidan. Ta inspiration från toppresultaten till din egen text.
 

3. Skriv omfattande och bra innehåll

Med hjälp av din sökordsanalys och konkurrensanalys får du reda på vilken typ av information användarna är ute efter. Utifrån det kan du sedan skapa bra innehåll på din sajt. Men vad är då egentligen bra innehåll?

Bra innehåll svarar på användarens intentioner. Du vill att användaren ska finna svaren han eller hon söker efter på din sajt. Precis som det är viktigt att din sajt har en tydlig sajtstruktur är det viktigt att du strukturerar upp dina sidor på ett bra sätt.

En viktig del när du strukturerar upp din sida är att använda dig av rubrikerna H1, H2 och H3. Sidans H1:a är din titel och den ska innehålla det sökord du vill ranka på. H2:or och H3:or är i stället de underrubriker du använder dig av för att göra sidan lättnavigerad och mer användarvänlig. H2:or är de underrubriker du i huvudsak använder dig av, medan H3.or är en fördjupning av den föregående H2:an. Även i dessa underrubriker är det viktigt att du använder det sökord du vill ranka på.

En bra sida kännetecknas i regel av mycket innehåll som besvarar användarnas frågor. Kan du bidra med information som inte dina konkurrenter gör har du mycket vunnet på det. Bara ren text kan dock vara tungt att läsa. Ett bra tips kan därför vara att bryta av texten med punktlistor, grafer eller liknande. Då blir det lättare att ta till sig av informationen.

Med tiden har vi svenskar börjat använda mobiltelefoner allt mer när vi surfar på nätet. Det gäller även vid e-handel. Har du många som besöker din webbplats via sin mobiltelefon kan du även behöva se över styckeslängden i dina texter. Långa textstycken blir jobbiga att läsa i en mobiltelefon. Korta ned styckena så blir din text mer lättläst och användarvänlig även i mobilt läge.

Tänk dock på att bra innehåll inte bara innefattar text. Även tabeller, grafer, bilder och annat som kan skapa mervärde för användaren är bra att ha. Vilket typ av innehåll som passar dig beror även på vilken bransch du arbetar inom och vad du vill ranka på. Återigen, titta på konkurrenterna och gör likadant fast bättre.
 

4. Länkar

En viktig aspekt när det kommer till sökmotoroptimering är länkar: både interna och externa länkar.

En intern länk är en länk som går från en sida till en annan på samma sajt, det vill säga internt. Det kan exempelvis vara länkar mellan dina pillar pages och cluster pages. Med interna länkar kan du skapa en bra sajtstruktur och lyfta fram de sidor som du tycker är viktigast för din verksamhet. Om användaren vill kan han eller hon sedan fördjupa sig inom något ämne genom att klicka sig vidare på länken.

En extern länk är en länk som pekar ut från din sajt till en annan domän. Även med dessa länkar kan du ge användaren möjlighet att fördjupa sig inom ett specifikt ämne. Med en extern länk kan du ge värde till användaren. När du länkar ut från din sajt är det viktigt att du bara gör det till bra och trovärdiga källor. Det kan stärka din egen sajt och få dig att ranka bättre. Länkar till spammiga sajter kan i stället ha motsatt effekt och ha en negativ påverkan på din ranking.

Precis som du länkar till andra sajter vill du själv få inlänkar till din sajt. Då ser Google att din sajt är bra och trovärdig vilket förbättrar dina möjligheter att ranka högt upp i sökfältet. Att få inlänkar är dock inte helt lätt. Det krävs att du skapar en riktigt bra webbplats med bra innehåll som användarna tycker om och vill rekommendera för andra genom länkar.

Det här är ett inlägg från bloggen Skapawebbkraft.se. Besök gärna bloggen för att ta del av fler tips för hur du på egen hand kan skapa en webbplats.

För några år sedan var det betydligt knepigare att på egen hand starta en egen webbplats. Idag ser verkligheten annorlunda ut. Tillgängligheten har aldrig varit större än idag vad det gäller allt från gratisguider till plattformar. 

Faktum är att det numera finns så mycket tillgänglig information och tillvägagångssätt för att bygga en webbplats att det kan paradoxalt nog kan bli förvirrande. Vilken plattform ska man använda och hur kommer man igång?

I det här inlägget går jag igenom några av de vanligaste och enklaste tillvägagångssätten som riktar sig till den som vill skapa en en webbplats med professionell framtoning. En tumregel är att du definierar dina behov innan du sätter igång. På så vis har du större förutsättningar för att välja ett tillvägagångssätt som är bäst för dig vad det gäller exempelvis: Användarvänlighet, pris, skalbarhet, design, funktionalitet m.m.
 

Behov #1 Skapa en hemsida för din firma

För att skapa en hemsida för ett mindre företag är det vanligen viktigt att se till att hemsidan ger ett professionellt intryck. En estetiskt tilltalande webbplats kan vara av betydelse då exempelvis potentiella kunder besöker din webbplats. Många företagshemsidor är typiskt även designade för att besökare enkelt ska kunna komma i kontakt med företaget. 

Inte sällan används s.k. “Call to actions” med syfte att få besökare att gå till en specifik sida på webbplatsen där företaget exempelvis exponerar sina tjänster eller produkter. Den här typen av webbplatser följer nästan alltid en likartad design för respektive nisch. Om du googlar på exempelvis pizzerior, frisersalonger, konsultfirmor, eller gym. Då ser du snabbt att de allra flesta webbplatser följer en snarlik struktur.

För att skapa den här typen av webbplatser finns det ingen anledning till att anlita en webbyrå eller liknande. Istället bör du använda ett hemsideprogram som ger dig ett stort utbud av designmallar att välja av. 

Du behöver på så vis inte uppfinna hjulet själv eller fundera över hur webbplatsen ska se ut och vilken nödvändig information som bör finnas på respektive sida etc. Du väljer helt enkelt den designmall som passar din verksamhet bäst. Därefter kan du anpassa mallen med egna färger, typsnitt och media. Vanligen kommer denna typ av plattformar med en användarvänlig funktion för att redigera och anpassa mallen. Användare kan enkelt använda musen för att dra in och släppa de bilder, text, media och funktioner i sina mallar.

En annan fördel med att använda ett hemsideprogram är du får allt serverat på ett och samma ställe. Du behöver inte ladda ned något program eller skaffa webbhotell. Efter att du registrerat dig som användare av ett hemsideprogram, loggar du in på plattformens användarsidor där du får tillgång till allt det du behöver på ett och samma ställe (användarpanel, designmallar, funktioner, SSL etc.).

Det finns flera populära hemsideprogram på marknaden varav de flesta erbjuder användare att registrera sig gratis för att använda plattformen. 

Som gratisanvändare får du i regel endast tillgång till en begränsad version av systemet. Exempelvis finns det ingen plattform som ger dig ett eget domän (“toppdomän”) gratis. Som gratisanvändare får du endast tillgång till plattformens subdomän (exempelvis : www.dinwebbplats.plattformensnamn.com). 

Andra nackdelar är att det kan finnas tidsbegränsningar i hur länge plattformen kan användas gratis alternativt restriktioner vad gäller tillgänglig funktionalitet.

Den stora fördelen är dock att denna typ av hemsideprogram är extremt användarvänliga. Du får en hemsida som kommer att se minst lika bra ut som en proffsdesignad företagssajt. Dessutom är det betydligt billigare att använda denna typ av tjänst än att bygga en webbplats med en webbyrå.

Vilken plattform är bäst?

Det enkla svaret är att det inte finns ingen plattform som är bäst för alla användare. Det beror lite på vad man har för avsikt. Jag brukar dock rekommendera att man väljer en av de mer internationellt väletablerade plattformarna. (Det finns även en del svenskutvecklade tjänster men du får sällan tillgång till ett lika stort utbud av funktionalitet eller designmallar.)

Min favoritplattform för företagshemsidor är Webnode, plattformen kan testas gratis men de har även bra priser för den som bestämmer sig för att övergå till att bli betalande kund. Här kan du läsa mer om Webnode.

Andra populära hemsideprogram som påminner om Webnode är exempelvis Wix, Squarespace och Weebly. Utifrån prissättningen, är Wix den plattform som ligger bäst till avseende pris i förhållande till värde för pengarna. Då andra sidan anses både Squarespace och Weebly ha bättre funktionalitet för e-handel och är därmed i många fall bättre alternativ för den som är intresserad av att även kunna sälja produkter på sin webbplats. (Mer om det nedan)
 

Behov #2 Skapa en egen blogg

För den som vill göra en egen blogg finns det massvis av alternativ på marknaden. Tyvärr är det många nybörjare som väljer att blogga via en bloggportal som endast ger dem tillgång till ett subdomän (exempelvis: Devote, Aftonbladets blogg, Blogg.se m.fl.). Det innebär indirekt att du skriver för någon annans blogg. 

Fördelen med denna typ av gratis bloggportaler är att de är oerhört användarvänliga. Du loggar in i bloggportalen och börjar därefter att skriva dina inlägg. Vanligen finns en handfull designmallar att välja av. 

Det kan förefalla som ett attraktivt alternativ för den som är nybörjare och som inte funderar över vad som händer när bloggen börjar växa i både popularitet och antal inlägg. Men att göra ett dåligt val av bloggportal i början av sin bloggkarriär kan komma att bli ett problem längre fram.

När bloggen växer kan det uppstå nya behov. Inte minst är det vanlig att man vill äga sitt egna domän (vilket inte alltid är möjligt om man låst sig vid en gratisportal). Det kan även vara så att det uppstår ett större behov av att kunna lägga till olika funktioner på bloggen (nyhetsbrev, “subscribe” formulär eller andra program) än vad som finns tillgängligt i vissa bloggportaler. 

Även utifrån ett sökoptimeringsperspektiv (SEO), är de flesta gratisportaler på marknaden dåliga alternativ. Många seriösa bloggare vill ju nå ut med sina inlägg till så många läsare som möjligt och då är det viktigt att det finns stöd i portalen för att lägga till meta taggar, meta-beskrivning m.m.  

Det kan vara mödosamt och tidskrävande att byta plattform i efterhand. Av den anledningen bör man göra ett bra val från början! 

Den mest populära bloggplattformen i världen anses vara WordPress. WordPress är CMS (Content Management System) och tillhör kategorin “Open source” (Öppen källkod). Plattformen kan användas helt gratis men du måste på egen hand skaffa ett webbhotell och domän (kostar från ca. 10-20 kr/månad).

WordPress är inte lika enkelt att använda som många av de bloggportaler som finns på marknaden. Men för en enkel blogg är det inte svårare än att de flesta nybörjare kommer igång på loppet av några timmar. Precis som med bloggportalerna väljer du en designmall (tema) för din blogg (det finns flera gratisteman på marknaden).

En fördel med WordPress är att du får tillgång till massvis av tillägg (program) som du kan installera. Du har även mycket större frihet med WordPress. Du äger din blogg och domän och får bra förutsättningar för att låta din blogg växa.


 

Behov#3 En personlig hemsida

En personlig hemsida kan vara allt ifrån en presentationssida, där du presenterar dina meriter och referensuppdrag till en hemsida avsedd för exempelvis ett privat evenemang. Hit hör exempelvis hemsidor för bröllop, fester eller privata tillställningar.

För den här typen av behov kan både hemsideprogram eller WordPress vara bra alternativ. Ska du göra en hemsida för ett temporärt ändamål (fest eller tillställning) då räcker det gott och väl att använda ett gratis hemsideprogram. (Exempelvis Wix, Webnode eller Weebly).

Ska du däremot göra en personlig hemsida som du tror att du även på sikt kommer att vilja använda. Då kan det vara bättre att skapa en egen hemsida med ett eget domän med exempelvis WordPress. 
 

Behov #4 Gör en egen webbutik

Ett generellt råd är att inte välja en svenskutvecklad plattform, eftersom dessa i princip aldrig kan mäta sig med riktigt stora, internationella e-handelsplattformar. 

Flera av de stora, världsledande plattformarna tillåter att oberoende utvecklare tar fram och låter sälja program för plattformens användare. De stora och internationellt erkända systemen ger dig på så vis tillgång till ett större utbud av program och integrationer mot populära tjänster för olika marknader. (Exempelvis betallösningar och marknadsföringsapplikationer). Dessutom ligger flera internationella system bättre till vad det gäller pris och värde för pengarna. 

En annan viktig parameter när du väljer plattform för att skapa en webbutik är att den plattform du väljer att gå med ska ha bra stöd för den svenska marknaden. (Förutsatt att du planerar att sälja på den svenska marknaden). 

Du bör kontrollera och sätta dig in i vilka företag som redan använder tjänster på den marknad som du vill fokusera på. Du ska även undersöka vilka program som du antingen använder idag eller som du planerar att använda dig av framöver. De program och tjänster du vill använda dig av ska vara kompatibla med den plattform du överväger att använda dig av. För stora och mer komplexa bolag som redan använder sig av olika system för BI, Ekonomi, ERP, logistik etc. krävs vanligen extern konsultation för att hitta den plattform som passar bäst och som kan integreras med befintliga system.

För mindre företag och startups kan följande plattformar vara aktuella:

Shopify är en internationellt ledande plattform som även har bra stöd för den svenska marknaden. Tjänsten är lätt att använda men erbjduer även mer avancerade tjänstepaket för större bolag med mer komplexa behov. Plattformen passar typiskt både nybörjare och mer avancerade användare.

Squarespace: påminner om Shopify. Plattformen är ett attraktivt alternativ för den som vill ha ett billigare alternativ än Shopify. Squarespace är dock ännu inte särskilt väletablerade på den Skandinaviska marknaden vilket innebär att du inte får samma tillgång till program som kan vara populära på exempelvis den svenska marknaden (i jämförelse med exempelvis Shopify).

WooCommerce är en fantastik plattform. Den skiljer sig från exempelvis Squarespace och Shopify eftersom att WooCommerce kräver att du använder ett fristående CMS (Content Management System), exempelvis WordPress.

Du kan installera WooCommerce kostnadsfritt. Däremot tillkommer kostnad för dels webbhotell men även för tema och tillägg som du vill använda för din webshop. WooCommerce är en av världens mest framstående plattformar för e-handel. En nackdel med WooCommerce är att plattformen inte lämpar sig för nybörjare. Du bör räkna med att behöva lägga ned mer tid för att bygga din webshop med WooCommerce än med exempelvis SquareSpace eller Shopify.

En av de främsta fördelarna med WooCommerce är att du får mycket större frihet än med en helhetslösning (typ Shopify eller Squarespace). 

 

 

Info från Color Off

Graffiti och klotter kan ge dåligt intryck för även de finaste fasaderna. Det handlar inte bara om vad det ger för intryck utseendemässigt utan för att klotter på en vägg skapar även under tid ger sprickor eller gör så det vittrar sönder. Color Off erbjuder klottersanering i Stockholm med omnejd, få gratis offert av Color Off för klottersanering i Stockholm här.
 

Color Off sanering i Stockholm för effektiv hjälp

Klotter kan uppfattas som påträngande och sända negativa signaler för dig som företagare. Klotter som i sin tur inte tas bort med professionell sanering kan ge dig dålig marknadsföring. Om ert företag eller förening har problem med klotter och graffiti är det viktigt att ni tar hjälp av professionell sanering hjälp, det handlar om att få bort klottret så fort som möjligt. Color Off kan hjälpa er med sanering i Stockholm och använder lösningar för både enklare och svårare rengörings behandlingar.
 

Blästring för snabb service inom 24-h

De senaste åren har klotter och skadegörelse ökat drastiskt. I och med ökningen har det även blivit ett större problem för fastighetsägare och företagsägare. Det kan vara oerhört frustrerande att upptäcka att ens fastighet har blivit utsatt för klotter. Eftersom klotter inte endast förstör din fasad, skapar det även oro för omgivningen. Color Off Stockholm stads 24-timmarsregel, då de förstår att det kan vara bråttom att få rent sin fasad som företagare när man råkat ut för klotter. De använder sig då av blästring som är ett väldigt effektivt och snabbt sätt att få bort klotter. Anlita Color Off för blästring i Stockholm och din fasad kommer vara ren efter senast 24 timmar, då behöver du aldrig mer oroa dig för klotter.
 

Överlämna alltid klotter till utbildade klottersanerare

Klotter ska aldrig hanteras utan professionell hjälp. Det betyder att klotter inte ska målas över utan att först tvättas bort, eftersom färgen kan se ut att dölja klottret just när ytan är nymålad, men efter viss tid kommer det med stor sannolikhet tränga igenom och man har samma problem som innan. Det övermålade klottret kan istället bli svårt att sanera i framtiden. En viktig sak att tänka på som företagare är att rena och fräscha områden sällan råkar ut för skadegörelse, samt att om någon börjar klottra så följer fler klottrare snabbt dennes fotspår. Därför är det extra viktigt att ta bort klotter omgående.
 

Trygg hjälp vid sanering i Stockholm

Ni kan känna er trygga när ni anlitar Color Off, de har lång erfarenhet av klottersanering och utför alla typer av klottersanering. Allt från lätta till svåra sanerings uppdrag runt om i Stockholm med omnejd, så om ni har problem med klotter, ta hjälp av sanering i Stockholm av Color Off för snabb klottersanering.

 

Artikeln nedan är från Bert-Åke Byqvist, BJ Webdesign.
BJ designar, utbildar och erbjuder support i WordPress.
 

Att ha en hemsida är helt nödvändigt

Idag kan man se företag som inte har hemsidor utan nöjer sig med Facebook. Det är ju på Google som man oftast söker information när man är på nätet. Mycket lite av det som läggs ut på Facebook syns dock i Googles så kallade organiska träfflista (allt på Google som inte är annonser eller adressuppgifter).

Man kan på fullt allvar påstå ett företag som inte går att hitta på nätet inte finns. Att synas på nätet är i dagens läge så viktig att det är nästan omöjligt att lyckas för ett företag som inte har en hemsida. Det finns naturligtvis undantag, vilka ständigt rekommenderas vidare av sina nöjda kunder, men även dessa företag skulle vinna många fördelar på att ha en hemsida.
 

Ingen vits med SEO utan en snygg design

Det pratas mycket om SEO, Search Engine Optimization, sökmotoroptimering på svenska. Du kan även läsa om marknadsföring via sökmotorer här på Expowera. Det man förutsätter då är att hemsidan är snygg och funktionell. SEO hjälper bara Google att rangordna din hemsida. Det har ingen betydelse hur väl din hemsida syns på nätet om sidan inte känns bra för besökaren. Du vet ju själv hur snabbt du lämnar en hemsida som inte känns seriös och/eller fångar din uppmärksamhet direkt. Utseendet och funktionerna på hemsidan är avgörande för hur din verksamhet kommer att uppfattas.

Det är här webbdesignern kommer in i bilden. En webbdesigners huvudsakliga uppgift är att ge en webbplats en grafisk design på motsvarande sätt som då en trycksak utformas. Det som i grunden skiljer de båda medierna åt är programmen de produceras i samt ”bärarna” av informationen dvs papper vs bildskärm. Det är stor skillnad mellan programmen (oftast Indesign för trycksaker och bland andra WordPress för hemsidor). Design av trycksaker innebär mycket större frihet än design av hemsidor. Design av trycksaker börjar oftast med ett vitt papper, men är mycket svårare samt kräver både teoretisk utbildning och kreativitet.
 

Webbdesigners är ofta självutnämnda byggmästare på nätet

Jag vill inte förringa webbdesigners (räknar mig ju själv till den skaran), men begreppet webbdesigner rymmer idag mycket varierande kunskaper. Det är allt från avancerad programmering för att skapa teman (designmallar) och plugins (programtillägg) till att bygga ihop komponenter i ett program för att ”skapa” hemsidor. Det finns heller ingen mer omfattande högre utbildning för att bli ”byggmästare” på nätet. I princip vem som helst kan titulera sig webbdesigner. Kurserna som finns är oftast korta och dyra. Många aktörer i utbildningsbranschen slår mynt av något som i grunden är lätt genom att arrangera dyra lärarledda kurser i kurslokaler eller på plats hos kunden.

Till designen kommer strukturen på hemsidan. Den kräver lite logiskt tänkande och förståelse för hur besökaren letar efter information. Summa summarum kan man säga att bra webbdesigners är lite av allt-i-allo. De kan lite om kod, är kreativa, kan skriva bra svenska, har ett logiskt tänkande och är strukturella. Ofta så är de även bra fotografer. För att skapa en hemsida till ett mindre företag eller annan organisation så behövs ingen reklambyrå med olika kompetenser. En bra webbdesigner kan leverera en helhetslösning då det handlar om webben.
 

Det är enkelt att bygga en hemsida

Det är ganska enkelt att bygga sin egen hemsida, bara man har tiden att avsätta och mycket tålamod. Det svåra är att skapa personliga hemsidor utifrån de mallar som finns i t.ex. WordPress. För att klara av det så måste man förstå och kunna ändra kod i CSS (Cascading Style Sheets). Till det kommer kreativitet och förmåga att snabbt lära sig olika program. WordPress är ett program, men alla teman, plugins samt olika sidbyggare inom ramen för WordPress är program i programmet, vilket innebär ett ständigt lärande.

Att skapa och sköta om hemsidan helt och hållet själv låter kanske lockande, och med dagens tekniska lösningar är det fullt möjligt. Frågan som du dock kanske bör ställa dig är om du då använder tiden på rätt sätt? Det kan vara mer lönsamt att koncentrera sig på företagets kärnverksamhet för att skapa tillräckligt med intäkter så att du både kan ta ut lön till dig själv och betala proffs. Min erfarenhet är att det tar mer tid än vad man tror att skapa en tekniskt väl fungerande och tilltalande hemsida. Detta säger jag inte för att övertala dig. På min hemsida hittar du 7 artiklar med allt nybörjare behöver veta för att kunna bygga din egen hemsida. Valet är alltid ditt. Hur varm jag än pratar mig om fördelarna med att köpa en hemsida av en professionell designer så skulle du ändå göra som du själv vill, eller hur? 
 

Tack och lov att tekniken har gått framåt

Vi är idag långt från html-kodandet i slutet av 90-talet och i början av 2000-talet. Hemsidor blev då var mans egendom. På samma sätt som Macintosh revolutionerade trycksaksbeställarnas värld i mitten av 90-talet, så kunde vem som helst bygga hemsidor. Det räckte med att vara lite vetgirig och envis. När man ser tillbaka på den tiden med alla hemska hemsidor så undrar man hur olika företag och andra organisationer kunde hålla sig kvar på marknaden. Kanske för att det inte var lika viktigt att synas på nätet då som nu, och att vi då levde i verkligheten istället för i en virtuell värld.

För att kunna skapa en hemsida för Internet behöver du något slags publiceringsverktyg. Alternativen är många, några är gratis men då med vissa begränsningar och ofta med reklam. Det finns även företag som erbjuder dig en färdig hemsida där du bara lägger in texter och bilder, men då är du helt fast med deras mallar. Vilken lösning du än väljer, så se till att den är mobilanpassad. Jag arbetar själv med ett av världens mest använda publiceringsverktyg WordPress, vilket jag givetvis rekommenderar framför andra lösningar.

© Bert-Åke Byqvist Juninger