Följande material av Jesper Eriksson, extern skribent.

Rekommendationssystem är redan en stor del av våra digitala liv. När du köper något online och blir upplyst om att ”kunder som köpte denna vara köpte även" eller när Facebook påpekar ”people you may know" är bra exempel på bruk av rekommendationssystem. Dessa system har varit synnerligen framgångsrika för företag som Amazon där statistiken visar att över 35% av deras inkomst kommer från inköp där rekommendationsmaskiner har använts. 80% av vad folk ser på Netflix är via rekommendation och år 2015 uppskattade företaget att de sparar mer än 1 miljard dollar per år tack vare den kombinerade effekten av rekommendationssystem och personalisering.

Systemen i fråga är ett utmärkta verktyg för att förutspå användares preferenser från ett stort urval. De vanligaste systemen använder algoritmer baserade tidigare inköp och sidbesök. När fler och fler använder ett företags rekommendationssystem blir det mer och mer värdefullt och ju mer värdefullt det blir desto fler personer kommer använda systemet. Rekomendationssystem används även av nätcasinon som är verksamma i Sverige. Allteftersom algoritmerna blir mer avancerade skräddarsys din användarupplevelse mer och mer efter din personliga smak och preferenser. Individualiserade odds och bonusar är på väg att bli standard. Tittar vi ännu längre in i framtiden kommer FTS (Face Tracking Software) bli en stor del av vår vardag och tillsammans med avancerade kameror kommer dina ansiktsuttryck läsas av och anpassa marknadsföringen efter ditt humör.
 

Framtidens marknadsföring

Det faktum att marknadsföring som funkar idag inte kommer funka imorgon innebär en stor utmaning för alla företag. Samtidigt är marknadsföring kombinerat med försäljning motorn som driver ett företag att växa. Med andra ord kan ett företag inte existera utan marknadsföring. Bred marknadsföring utrotas och bereder väg för alltmer extrem ”target marketing" där endast den ämnade målgruppen nås av marknadsförarens budskap.
 

Nyheter och marknadsföring

Nyheter och marknadsföring kommer flätas samman till den grad att det kommer vara svårt att urskilja reklam från nyheter. Nyhetsrapporteringen kommer i större utsträckning levereras av agenturer som samtidigt gör reklam genom produktplacering.
 

Säg bye bye till traditionell marknadsföring

Innan social media tog över världen karaktäriserades marknadsföring av noga kontrollerade kanaler och budskap. Idag har folk ledsnat på traditionell marknadsföring och vi vill inte längre höra vad företag säger om sig själva. Nuförtiden och framåt är vi endast intresserade av vad andra har att säga om din produkt eller företag. Objektiv informering är det ända som kommer hålla i längden. Ett 30 sekunders reklamklipp där företag raljerar om sina produkter skapar mer irritation än intresse och en bra recension på TripAdvisor, entusiasm på sociala medier eller en välgjord Youtubevideo väger redan betydligt tyngre bland konsumenter.
 

Datainsamling och AI

Hur företag samlar information om sina kunder har traditionellt gjorts genom en statisk metod som bygger på historiska data och således missar förändringar som sker i realtid. Tack vare AI och NLP (Natural Language Processing) kommer informationsinsamlingen bli mer dynamisk och företag kan reagera omedelbart om det sker en förändring bland deras konsumenter som kräver en uppdatering i marknadsföringen.
 

Privatliv mot individualisering

Om 10-15 år kommer våra privatliv successivt förminskas och ge rum för nya sociala kontrakt som har värde för både marknadsförare och konsumenter. Våra handlingar kommer analyseras och värderas in i minsta detalj. Tillgänglig data som delas och samlas byts ut mot snabbhet, kunskap och individualiserade produkter och tjänster.
 

Augmented Reality

För millenniegenerationen handlar allt om användarupplevelsen och att skapa upplevelser för dessa digitala aboriginer är det viktigaste uppgiften samt största utmaningen för moderna marknadsförare. Med hjälp av AR (Augmented Reality) kan marknadsförare koppla samman sina offline och online-aktiviteter. Kunder kan till exempel pröva produkter virtuellt i sitt hem innan ett inköp vilket leder till större kundengagemang och köpkonvertering.