Alltid rätt till hyresavtal
Du har som hyresgäst, vare sig du hyr i första- eller andrahand, alltid rätt att få ett skriftligt hyreskontrakt av din hyresvärd. Ett muntligt avtal är också giltigt, men det är svårare att bevisa vad som är överenskommet om det blir en tvist. Det finns standardkontrakt med bra villkor som upprättats av bland andra Hyresgästföreningen, SABO, jagvillhabostad.nu och Fastighetsägarna.
Kontraktet ska innehålla hyres- och uppsägningstid. Det bör också visa hur stor hyran är och vad som ingår, som till exempel trappstädning, värme och el. Övriga villkor som till exempel dina rättigheter och skyldigheter ska också stå i kontraktet. Vid inflyttningen är det viktigt för hyresgästen att få veta vem som ska kontaktas om kranen läcker, om spisen inte fungerar eller om något annat fel uppstår i lägenheten. Det gäller både telefonnumret till fastighetsskötaren och till den som har hand om felanmälningar efter arbetstid, så kallat journummer. Hyresgästen är skyldig att anmäla eventuella skador, annars kan denne anses ha varit vårdslös och bli skadeståndsskyldig.
Några bra tips innan du läser vidare
Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*
Courtage är avgiften för aktiehandel.
Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.
Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.
Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.
Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.
25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.
ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.
Om hyresavtalet är ett andrahandsavtal är det bra om det finns utrymme där för fastighetsägaren att godkänna andrahandsuthyrningen.
Om du och hyresvärden avtalar om något som skiljer sig från det som står i hyreslagen gäller alltid det som är till din fördel som hyresgäst.
Källa: Konsumentverket, Feb 2012