Ska du ut och resa är det viktigt att du ser till att ha en reseförsäkring som täcker det viktigaste, sjukvård och hemtransport. Men det finns också en del annat det kan vara bra att tänka på innan du reser. Här får du några användbara tips!

Innan du reser

Reseförsäkring
Ambulansflyg från Asien kan kosta 800 000 kronor, en dykolycka i Turkiet
100 000 kronor och en dags intensivvård i USA 40 000 kronor. Hemför-säkringens reseskydd eller en separat reseförsäkring kan ersätta dessa kostnader. Är du oförsäkrad får du stå för hela kostnaden själv!

Reseskyddet i hemförsäkringen gäller i minst 45 dagar och ger ett bra grundskydd, som i många fall kan förlängas.

Köp din reseförsäkring innan du ger dig av. Det är mycket svårt att köpa en försäkring när du är på resande fot och skyddet gått ut.

Avbeställningsskydd
Har du ett avbeställningsskydd kan du få tillbaka resekostnaden om du skulle bli sjuk före avresan - det krävs läkarintyg. De flesta hemförsäkringsbolag säljer tilläggsförsäkringar som kompletterar reseskyddet i hemförsäkringen. I dessa ingår bland annat avbeställningsskydd. Researrangörerna brukar också sälja separata avbeställningsskydd. Om du betalar större delen av resan med ditt kontokort innehåller det ofta ett avbeställningsskydd. Kontrollera vilka personer som omfattas.

Kortförsäkring
Om du har betalat din resa med kort ingår en försäkring med ett avbeställningsskydd och ofta ingår även ersättning till exempel vid förseningar, dödsfall och vid svåra invaliditeter.

Kontokort
Även om du redan har ett kontokort kan det vara bra att ha med dig ytterligare ett kort, om det första inte skulle fungera. Titta i vår jämförelse över kontokort, där du hittar bankernas avgifter och valutaväxlingspåslag vid köp och automatuttag i utlandet.

Bostadslån
Har du lån med bunden ränta där bindningstiden snart går ut, har du förmodligen redan fått ett brev om detta från banken. Meddela banken om du vill göra någon förändring, som till exempel att gå från rörlig ränta till bunden eller välja en annan bindningstid. Hör du inte av dig kommer ditt lån att förlängas med samma bindningstid som du redan har.

Ta med på resan

Spärrnummer
Anteckna på lämpligt ställe telefonnummer dit du kan ringa och spärra ditt/dina kort. Ett tips är att lägga in numret i mobiltelefonens adressregister. Lägg inte anteckningen i plånboken.

Viktiga papper
Glöm inte EU-kortet från Försäkringskassan. Se till att ta med det servicekort/utlandsresekort som brukar följa med försäkringsbrevet. Kortet innehåller ofta ett formulär på engelska som ska fyllas i av den läkare som behandlar dig på plats om du skulle bli sjuk eller skadas!

Packa rätt
Packa aldrig stöldbegärliga saker som till exempel smycken, pengar eller elektronikutrustning, i det bagage som ska checkas in.

På resan

Betala på resan
På resan är kontokort ett bekvämt betalningsmedel som alternativ till kontanter och det kan även användas för att göra kontantuttag. På utlandsresan kan det vara bra att ha med sig lite kontanter i den lokala valutan.

Förvaring av kontokort
Det är viktigt att du är aktsam med kortet och att du spärrar det på en gång om du ändå skulle bli av med det. Spärrar du kortet på en gång drabbas du inte av några ekonomiska följder. Om kortet hinner användas av någon obehörig innan du hunnit spärra det, kan du få stå för förlusten själv. Det ställs höga krav på hur du ska förvara ditt kort för att inte anses vara grovt oaktsam. Kortet kan inte ligga kvar på hotellrummet även om du gömmer det. Lås i stället in kortet i ett säkerhetsfack när du inte vill ha det med dig.

Lämna aldrig kvar kortet i bilen ens för en kort stund, även om bilen är låst, och lämna det inte utan uppsikt när du packar i och ur bilen. Ha alltid kortet på dig eller i en väska som du har uppsikt över. Om du tänker sova på bussen eller tåget så ta kortet ur väskan och förvara det oåtkomligt, till exempel i en ficka. Var noga med att inte förvara koden tillsammans med kortet.

Använda kontokort i utlandet
Är ditt kort ett internationellt kort, till exempel Visa eller MasterCard, gäller detta även i utlandet. Kontrollera att kortets giltighetstid inte går ut under resan. Ska du ansöka om ett nytt kort bör du göra detta cirka en månad i förväg för att vara säker på att hinna få det i tid.

Ett internationellt kort använder du på samma sätt som i Sverige när du betalar i affärer och restauranger. Har du avtal med din bank om kostnadsfria uttag i bankomater i Sverige ska samma regler gälla för uttag i euro inom EU. För uttag i andra valutor inom EU och för uttag utanför EU gäller fri prissättning. Många banker tar dessutom ut ett valutaväxlingspåslag vid köp och automatuttag i utlandet. Påslaget kan vara upp till några procent på beloppet.

Resecheckar
Har du resecheckar bör du förvara checknummerförteckningen och checkarna på skilda ställen, så att du vet vilka checkar som ska spärras om du förlorar någon check. På checknummerförteckningen finns det telefonnummer dit du kan ringa och göra förlustanmälan.

Hotellet
Många hotell vill att du uppger ditt kortnummer när du bokar rum. Hotellet kan ha rätt att dra en avgift från ditt konto vid sen avbokning eller utebliven ankomst. Kontrollera vid bokningen vilka regler som gäller. Vid incheckningen är det vanligt – både i Sverige och i utlandet - att receptionen begär att få "dra kortet". I samband med det görs en reservering på kontot som motsvarar kostnaden för rummet plus ett tillägg som kan variera mellan 15 och 100 procent. Hotellet vill försäkra sig om att få betalt för till exempel telefonsamtal, room-service, nyttjande av minibar. Reservationen försvinner normalt efter cirka tre bankdagar.

Reservationen innebär att köp- eller kreditutrymmet på kortet minskar tillfälligt under den tid reservationen ligger kvar. Efter utcheckning från hotellet när den definitiva bokningen av beloppet har gjorts, kan du kontakta din bank och begära att reservationen tas bort.

Hyrbil
Om du hyr bil vill biluthyraren ofta ha en deposition för till exempel parkeringsböter eller vägtullar som kan uppstå under hyrestiden. För att slippa betala en större deposition kontant kan du betala med kort. Läs hyresavtalet noga, för att slippa obehagliga överraskningar.

Som regel har du inte samma försäkringsskydd när du hyr bil utomlands som du har i Sverige. Försäkringsskyddet varierar även mellan EU-länderna, men det är extra viktigt att ta reda på hur hyrbilens försäkring gäller när du är utanför EU. Risken är stor att försäkringen ger ett dåligt skydd – eller inget skydd alls – om du själv, någon annan eller någon annans egendom skadas.

Se till att du får en försäkring som motsvarar svensk trafikförsäkring – den kallas ”third party liability”. Kontrollera också att du får ett skydd för både förare och passagerare. Försäkringen bör även täcka skador på bilen.

I flera länder, till exempel USA och Australien, kan kostnaden för försäkringen bli nästan lika stor som bilhyran.

Sjukvård
Som EU-medborgare har du rätt till nödvändig sjukvård inom EU. Beställ EU-kortet på www.fk.se. Sverige har också avtal om viss sjukvård med några länder utanför EU, exempelvis Australien. Hör med Försäkringskassan vad som gäller i det land du ska resa till. Även om du ska till ett land som Sverige har avtal med bör du ha en reseförsäkring om du till exempel skulle behöva hemtransport på grund av sjukdom eller olycksfall.

Är du gravid har du inom EU rätt till akut sjukvård i samband med graviditet och förlossning. Utanför EU ger hemförsäkringens reseskydd ersättning till och med graviditetsvecka 28. Kontrollera dessutom med ditt försäkringsbolag om även barnet/fostret omfattas.

Om du eller din reskamrat blir sjuk eller skadas och måste avbryta resan, ersätts ofta bara kostnader för den som blir sjuk. Hör med ditt försäkringsbolag om även du kan få tillbaka en del av resekostnaden om din kamrat blir sjuk.

Har du någon sjukdom redan innan du reser kan försäkringen betala ersättning för en akut försämring som du inte hade anledning att räkna med innan du reste. Är du osäker på om du bör åka, kontakta ditt försäkringsbolag och din läkare.

Skulle du bli livshotande sjuk eller skadad på resan betalar försäkringsbolaget ofta anhörigs resa till dig. Om någon av dina anhöriga blir svårt sjuk i Sverige, kan bolaget betala extrakostnaden för din hemresa.

Skada på dina saker
Skada på dina saker täcks av hemförsäkringen, maxersättningen ligger mellan 30 000 och 50 000 kronor, beroende på försäkringsbolag. De separata reseför-säkringarna kan ha generösare ersättningsregler.

Hemma igen

Även efter resan finns det mer än semesterminnen att tänka på. Bedrägerier med kontokort har ökat. Vid skimming, kopieras informationen på ditt kort över till ett annat kort och en bedragare kan då göra köp och uttag med de kopierade uppgifterna. Kontrollera därför dina kontoutdrag extra noga efter en resa. Kontakta banken direkt om det gjorts uttag eller köp som du inte känner igen.

Vad ska jag göra om något händer?

Om du blir akut sjuk, råkar ut för ett olycksfall, behöver akut tandvård, ordineras vila på hotellrum eller om din medresenär blir sjuk eller måste resa hem:

  1. Skaffa läkarintyg (från första dagen, se till att läkarens ordination, t ex vila på rummet, framgår klart)
  2. Spara alla kvitton
  3. Vid behov, ring alarmcentral, t ex SOS

Om du blir misshandlad, rånad eller överfallen

  1. Gör polisanmälan
  2. Skaffa läkarintyg
  3. Spara alla kvitton
  4. Vid svår skada, ring alarmcentral, t ex SOS

Utbryter krig eller upplopp där du befinner dig

  1. Ring alarmcentral, t ex SOS

Vid allvarlig skada som gör att anhörig måste resa till dig eller du måste resa till anhörig

  1. Ring alarmcentral, t ex SOS

Om ditt bankkort eller dina resecheckar blir stulna

  1. Gör omedelbart en förlustanmälan ("spärra").
  2. Gör polisanmälan. För förlorade resecheckar kan du få ersättning antingen på plats genom återbetalningsservice eller genom anmälan efter hemkomsten.

Om dina saker blir stulna

  1. Gör polisanmälan
  2. Spara kvitton från eventuella inköp
  3. Vid behov av akut hjälp, ring alarmcentral, t ex SOS

Om du eller ditt bagage blir försenat

  1. Kontakta transportören (flygbolag, bussbolag etc)
  2. Spara kvitton från eventuella utlägg


Källa: Konsumenternas vägledning om bank och försäkring, Mars 2012