Rea, rabatt, extrapris, chockpris och "nu"-pris. Ord som väcker förväntningar om särskilt förmånliga erbjudanden. Därför ska de användas med försiktighet.

För att en affär ska få locka kunderna med ordet "rea" i sin reklam ska

  • försäljningen ske under en begränsad tid
  • varorna ha väsentligt nedsatta priser
  • varorna annars finnas i affärens vanliga sortiment

Tiden

Hur begränsad tiden ska vara för att affären ska få kalla det rea kan man inte ange exakt. Det får bedömas från fall till fall, beroende på vilka förhållanden som finns inom respektive bransch och i olika sammanhang. Men enligt Marknadsdomstolen, MD, bör en rea pågå i några få veckor eller högst två månader. I fråga om livsmedel har MD i ett fall satt gränsen till fyra veckor.

Priset

Vad som är "väsentligt lägre priser" kan heller inte anges exakt, till exempel i procent av normalpriset. Det får också avgöras från fall till fall, och med utgångspunkt från vad som kan uppfattas som väsentligt för konsumenten. Av betydelse i sammanhanget är också vilken praxis som tillämpas inom olika branscher och för olika slags varor.

Källa: Konsumentverket 2011-12-06