Betalning av misstag

Kontakta alltid din bank när du upptäcker att du har fått in pengar på ditt konto som du inte känner igen, eller har fört över pengar av misstag till fel konto. Du har inte rätt att använda pengar du fått av misstag på ditt konto.

Fått in pengar på ditt konto av misstag

Om du fått in pengar på ditt konto av misstag har du inte rätt att använda dem. Endast i undantagsfall kan en mottagare ha rätt att behålla pengar som betalats av misstag. Det förutsätter i så fall att du var i god tro, det vill säga att du inte insåg, eller inte ens borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för dig. Dessutom ska du ha hunnit förbruka pengarna. Sådana situationer är ovanliga.

Insättning av pengar på fel konto

Har du satt in pengar på någon annans konto av misstag, exempelvis för att du skrivit fel kontonummer i Internetbanken, ska du kontakta din bank direkt. Banken kan då upplysa dig om vem som fått betalningen så att du kan ta kontakt med mottagaren. Alternativt kan banken hjälpa till med att kontakta den som fått betalningen eller förmedla en kontakt via dennes bank. Banken kan dock inte hämta tillbaka pengarna, utan du måste själv driva saken mot den som fått pengarna.

Återkalla en betalning

Har du lämnat en betalningsorder till banken och upptäckt att till exempel kontonumret var fel går det ofta inte att återkalla betalningen. Grundregeln är att du inte får återkalla en betalning som du gett banken order om.

Källa: Konsumenternas vägledning om bank och försäkring, Mars 2012