Det finns ingen helt säker metod för att veta om du kan lita på en researrangör. Men det finns varningstecken som du kan leta efter.

Kvaliteten på resan går inte att förutsäga men det finns varningstecken som du som resenär bör vara uppmärksam på.

Ta reda på vad du köper

Det är viktigt att paketreseföretaget ger dig tydlig och skriftlig information om resans innehåll, pris och fullständiga resevillkor. Om något av detta saknas kan det bli svårt att klaga på resans innehåll. Var noga med att läsa all information från reseföretaget.

Tänk på att alla aktiviteter du bokar utöver själva paketresan, till exempel en utflykt du bokat på egen hand, inte omfattas av lagens bestämmelser.

Oseriös framtoning

Om du gör din beställning på Internet kan du titta lite extra på hur webbplatsen ser ut. Var uppmärksam på om det förekommer felstavningar eller andra felaktigheter. Det kan vara tecken på att det inte är en professionell företagare som ligger bakom webbplatsen.

Har företaget skulder?

Du bör vara extra vaksam om ett företag har skatteskulder eller betalningsanmärkningar. Det kan betyda att företaget har dålig ekonomi. Kontakta Skatteverket och Kronofogden för att få fram informationen.

Kontakta företagets samarbetspartners

Ett enkelt sätt att kontrollera om researrangören är seriös är att kontakta de flygbolag och hotell som arrangören påstår sig samarbeta med och fråga om uppgifterna arrangören lämnar stämmer. Om du ska flyga från en svensk flygplats kan du även gå in på Luftfartsverkets webbplats och kontrollera att uppgifterna om flygningar stämmer.

Anmälningar till ARN

Du kan kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att kontrollera om företaget har fått många anmälningar från missnöjda resenärer. Tidningen Råd och Rön, som ges ut av organisationen Sveriges Konsumenter, publicerar en svart lista på företag som inte följer ARN:s rekommendationer. Titta om arrangören finns med på den.

Resegaranti

När du köper en paketresa är det viktigt att arrangören har ställt tillräcklig resegaranti. På Kammarkollegiets webbplats kan du söka efter arrangörer och se om de har ställt resegaranti. Om företaget inte har ställt resegaranti, eller en lägre garanti än det ska, kan det betyda att du inte kan få ersättning för dina utlägg om resan avbryts eller ställs in.

Ospecificerade resor

Om du tänker köpa en ospecificerad paketresa så kom ihåg att fråga arrangören hur deras ordinarie lägstanivå på resmålet ser ut. En ospecificerad resa får inte vara sämre än den lägstanivå som arrangören har i sitt ordinarie utbud.

Timeshare och semesterklubbar

Varje år får Konsumentverket och Konsument Europa in hundratals anmälningar från konsumenter som är missnöjda med att ha tackat ja till erbjudanden om semesterklubbar och avtal om timeshare. På Konsument Europas webbplats kan du läsa mer om vad du kan göra för att skydda dig mot oseriösa försäljare.


Källa: Konsumentverket, Mars 2012