Om du vill klaga på en resa eller något som hör till resan ska du i första hand vända dig till researrangören. Ofta löser sig ditt problem den vägen. Men om du och arrangören inte kommer överens finns det olika ställen dit du kan skicka en anmälan mot arrangören. Se till att du vänder dig till rätt ställe.

Konsumentverket och Konsumentombudsmannen

Till Konsumentverket kan du anmäla företag av tre skäl - företagets marknadsföring, företagets avtalsvillkor eller flygpassagerares rättigheter. KO kan inte hjälpa till i enskilda fall men kan se till att vilseledande marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor försvinner från marknaden vilket stärker konsumenternas ställning.

Marknadsföring
Det som en researrangör påstår om sin produkt eller tjänst är marknadsföring. Det kan handla om reklam i tidningar, tv, radio eller på Internet. Men det handlar också om information på researrangörens webbplats eller i resekataloger och liknande. Om du tycker att marknadsföringen är vilseledande eller otillbörlig kan du anmäla den till Konsumentverket. Detsamma gäller om marknadsföringen brister i sin prisinformation.

Avtalsvillkor
När du köper en resa ingår du alltid ett avtal. Om avtalsvillkoren är oskäliga kan du anmäla dem till Konsumentverket. Det kan till exempel handla om villkoren för resans pris. Avtalsvillkorslagen är tvingande, vilket innebär att arrangören inte får ha avtalsvillkor med sämre konsumentskydd än vad lagen säger. Om du har förhandlat fram egna villkor med researrangören kan du inte anmäla till Konsumentverket/KO. Då får du i stället vända dig till Allmänna reklamations-nämnden eller gå till domstol.

Flygpassagerares rättigheter
Enligt en EG-förordning måste ett flygbolag informera dig om dina rättigheter när ditt plan är försenat, ställs in eller om du nekas ombordstigning. Om du inte har fått den information som du har rätt till kan du anmäla detta till Konsument-verket.

Kommunal konsumentvägledning

De flesta svenska kommuner erbjuder kostnadsfri konsumentvägledning. Din konsumentvägledare kan ge dig personlig rådgivning och hjälpa dig i din tvist med ett företag. Om du inte kommer överens med företaget ska du först vända dig till konsumentvägledningen för att den vägen försöka lösa problemet. Om det inte lyckas kan du ta ditt ärende vidare.

Allmänna reklamationsnämnden

Om du har en tvist med ett företag kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Du måste skicka in din anmälan senast sex månader efter att företaget för första gången avvisat dina krav. Till ARN kan du till exempel anmäla att kvaliteten på resan inte höll vad som hade utlovats eller att du inte fått den kompensation för förseningar eller skadat bagage som du har rätt till.

Resegarantinämnden

Om din resa ställs in eller avbryts, till exempel på grund av att researrangören har gått i konkurs, kan du få kompensation från arrangörens ställda resegaranti. Det gäller om resan är av en typ där arrangören är tvungen att ställa resegaranti.

Du ansöker om ersättning från Resegarantinämnden. Mer information finns på Resegarantinämndens webbplats.


Källa: Konsumentverket, Mars 2012