Tips inför paketresan

Tänk på detta innan du köper en paketresa!

  • Vilka krav ställer du på resans innehåll, på hotellet och resmålet? Arrangören ska kunna ge svar på frågor om resmålet och standarden på boendet.

 

  • Som resenär är du skyldig att ha giltigt pass och visum. Arrangören ska informera dig om vad som krävs inför resan för alla resenärer som är EES-medborgare, det vill säga medborgare i ett EU-land, Norge, Island eller Liechtenstein. Arrangören ska även informera om hälsobestämmelser, till exempel nödvändiga vaccineringar.

 

  • Är du tveksam om arrangören har ställt resegaranti kan du kontrollera hos Kammarkollegiet, 08-700 08 00. Även om du bara köper själva flygbiljetten, så kallad flygstol, kan den omfattas av resegarantin. På Kammarkollegiets webbplats kan du läsa mer om vad som gäller.

 

  • Anser du att du inte har fått vad du har blivit lovad, klaga hos arrangörens representant på resmålet så snart som möjligt, så att arrangören har möjlighet att rätta till felet. Kan ni inte komma överens, tala med konsumentvägledningen i din kommun när du har kommit hem. Kan inte tvisten lösas där, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

 

  • Kontrollera om du behöver reseförsäkring eller om den ingår i hemförsäkringen. Kontrollera även om du behöver köpa till ett avbeställningsskydd eller om det ingår i hemförsäkringen. Avbeställningsskydd kan också ingå om du betalar med kreditkort eller betalkort.

 

  • Se till att ha med dig ett europeiskt sjukförsäkringskort för resor inom EU. Det skaffar du hos Försäkringskassan.


Källa: Konsumentverket, Mars 2012