När ditt flyg är försenat har du rätt till hjälp och stöd av flygbolaget. Här kan du läsa mer om vad du har rätt till och när du kan få ekonomisk kompensation. Du kan också läsa om vad som räknas som en försening enligt EU:s regler.

När gäller EU:s regler?

EU:s regler gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU. Reglerna gäller också när ett flygbolag från ett EU-land flyger in i EU. Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som avgör vilka rättigheter du har. I andra hand kan även lagstiftningen i landet du reser ifrån ge dig skydd.

Vad är en försening enligt EU:s regler?

Hur lång flygningen är och hur lång tid flygningen försenas avgör om det är en försening enligt EU:s regler. Det räknas som en försening om flygbolaget räknar med att flygningen fördröjs med minst

  • två timmar vid alla flygningar på högst 1 500 kilometer
  • tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer
  • fyra timmar vid alla flygningar som inte omfattas av föregående punkter.

Information

Flygbolaget ska alltid dela ut skriftlig information till passagerare som drabbas av en försening på minst två timmar. Informationen ska innehålla fakta om dina rättigheter i EU och om hur man kontaktar den myndighet som har tillsyn över reglerna. I Sverige är det Konsumentverket som har tillsyn.

Service och assistans

Oavsett orsak till det försenade flyget har du alltid rätt till service och assistans, det vill säga olika typer av hjälp från flygbolaget. Flygbolaget ska låta dig skicka två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till din destinationsort. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter, eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på en annan plats än du planerat, är flygbolaget också skyldigt att betala övernattning på hotell för dig. Flygbolaget ska dessutom betala transporten mellan hotellet och flygplatsen.

Ersättning

Om din resa är försenad med mer än tre timmar har du rätt till samma ersättning som om flygningen ställs in helt.

Förutom ersättning i förbestämda belopp kan du få ersättning för köp du tvingats göra på grund att du blivit försenad. Spara därför kvitton på dina inköp. Ordna även med intyg från din arbetsgivare som du kan visa upp om du vill ha ersättning för förlorad inkomst. Du kan inte få ekonomisk ersättning för psykiskt lidande, besväret att behöva vänta, obehagskänslor eller liknande på grund av det försenade flyget. Du kan få högst 4 694 SDR (särskilda dragningsrätter) som ersättning för dina utgifter. 1 SDR motsvarade 11,77 kronor i snitt under 2009. Aktuell kurs finns på Riksbankens webbplats.

Undantag

Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig för dina ekonomiska skador. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.

Återbetalning

Om flygningen försenas med fem timmar eller mer ska flygbolaget erbjuda dig kostnaden tillbaka för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja. Så fort flygbolaget har anledning att anta att förseningen kommer att bli minst fem timmar lång eller längre ska du erbjudas denna återbetalning.

Endast gratis resa tillbaka

Om du accepterar en återbetalning kan du inte samtidigt begära att flygbolaget kostnadsfritt ska flyga dig vidare till ditt resmål. Däremot kan du i relevanta fall begära att du får en gratis flygning tillbaka till avgångsorten snarast möjligt. Om din resa inte längre har något syfte har du rätt att få tillbaka biljettkostnaden även för den del av resan som du redan har utnyttjat. Om du är på utresa kanske det är ett alternativ om du vet att du inte hinner komma fram i tid till det som var syftet med din resa.

Om din flygning ingår i en paketresa och du vill avbryta resan och få en återbetalning ska du inte vända dig till flygbolaget utan i stället till din paketresearrangör. För att du ska kunna få tillbaka pengarna för din paketresa måste dessutom det försenade flyget innebära ett väsentligt fel på paketresan.

Vart ska du vända dig?

Du ska vända dig till flygbolaget med dina krav. Om du har köpt en vanlig flygbiljett på en resebyrå är resebyrån som regel endast återförsäljare av flygbolagets biljetter. Du kan därför inte vända dig till resebyrån med dina krav.

Om du har rätt till kompensation i euro enligt EU:s regler och din flygning var del av en paketresa kan du vända dig till din paketresearrangör för att få hjälp med att kräva kompensationen. Om du inte vill få hjälp av din arrangör kan du på egen hand kontakta flygbolaget för att kräva kompensationen i euro.


Källa: Konsumentverket, Mars 2012