Om din flygning omfattas av EU:s regler har du alltid rätt till assistans och service från flygbolaget när du drabbas av ett inställt flyg. Du kan även ha rätt till ekonomisk ersättning.


När gäller EU:s regler?

EU:s regler gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU. Reglerna gäller också när ett flygbolag från ett EU-land flyger in i EU. Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som avgör vilka rättigheter du har. I andra hand kan även lagstiftningen i landet du reser ifrån ge dig skydd.

Återbetalning eller ombokning

Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig följande tre alternativ.

  • Du får tillbaka kostnaden för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja.
  • Din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt.
  • Din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in.

I vissa fall kan du få tillbaka dina pengar och få en fri returresa till avgångsorten snarast möjligt. Om din resa förlorat sitt syfte på grund av den inställda flygningen har du rätt att få tillbaka biljettkostnaden även för den del av resan som du redan har utnyttjat. Om den inställda flygningen var en del i en paketresa och du vill avbryta resan och få en återbetalning ska du vända dig till paketresearrangören.

Om resan ombokas ska den bokas om till en likvärdig resa. Om flygbolaget erbjuder dig en ombokning till den region du ska till men till en annan flygplats ska flygbolaget även bekosta din transport mellan flygplatsen du skulle ha kommit till och flygplatsen som du erbjuds att flyga till i stället. Om du hellre vill transporteras någon annanstans kan du komma överens med flygbolaget om att du kostnadsfritt transporteras dit från den nya flygplatsen.

Information

Flygbolaget ska alltid dela ut skriftlig information till passagerare som drabbas av en inställd flygning . Informationen ska innehålla fakta om dina rättigheter i EU och om hur man kontaktar den myndighet som har tillsyn över reglerna. I Sverige är det Konsumentverket som har tillsyn.

Service och assistans

Oavsett orsak till det inställda flyget har du alltid rätt till service och assistans om din flygning ställs in, det vill säga hjälp från flygbolaget. Flygbolaget ska låta dig skicka två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till din destinationsort. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter, eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på en annan plats än du planerat, är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell för dig. Flygbolaget ska dessutom bekosta transporten mellan hotellet och flygplatsen.

Ersättning

Enligt EU:s regler kan du ha du rätt till ersättning om ditt flyg ställs in. Två saker avgör om du har rätt till ersättning. Dels när du fick besked om att flygningen var inställd, dels om du blivit erbjuden ett ersättningsflyg och vid vilken tidpunkt ersättningsflyget gick.

Förutom ersättning i förbestämda belopp kan du få ersättning för köp du tvingats göra på grund att du blivit försenad. Spara därför kvitton på dina inköp. Ordna även med intyg från din arbetsgivare som du kan visa upp om du vill ha ersättning för förlorad inkomst. Du kan inte få ekonomisk ersättning för psykiskt lidande, besväret att behöva vänta, obehagskänslor eller liknande på grund av det inställda flyget.

Undantag

Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig för dina ekonomiska skador. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.

Vart ska du vända dig?

Du ska vända dig till flygbolaget med dina krav. Om du har köpt en vanlig flygbiljett på en resebyrå är resebyrån som regel endast återförsäljare av flygbolagets biljetter. Du kan därför inte vända dig till resebyrån med dina krav.

Om du har rätt till kompensation i euro enligt EU:s regler och din flygning var del av en paketresa kan du vända dig till din paketresearrangör för att få hjälp med att kräva kompensationen. Om du inte vill få hjälp av din arrangör kan du på egen hand kontakta flygbolaget för att kräva kompensationen i euro.


Källa: Konsumentverket, Mars 2012