Alla företag som säljer paketresor eller paketreseliknande resor måste betala in en resegaranti till Resegarantinämnden. Det fungerar som ett skydd för dig om din resa ställs in eller avbryts.

Om din paketresa ställs in eller avbryts, till exempel på grund av att researrangören har gått i konkurs, kan du få kompensation från den ställda resegarantin. Du ska då ansöka om ersättning från Resegarantinämnden som är en del av Kammarkollegiet. Du måste söka senast tre månader efter att resan ställdes in.

Mer information om Resegarantinämnden och om hur du söker ersättning. Där kan du också söka om din researrangör har ställt den resegaranti de ska.

Resegarantin gäller inte för alla typer av resor. Om du till exempel bara har köpt en reguljär flygbiljett har du inget skydd via resegarantin. Resegarantin gäller för:

  • Paketresor, bestående av två av tjänsterna transport, boende och turistarrangemang.
  • Paketreseliknande resor, bestående av transport och boende.
    Transporter som sker i samband med paketresor, så kallad stolsförsäljning.
  • Utbildnings- och språkresor med resa och boende.


Källa: Konsumentverket, Mars 2012