Några tänkvärda ord skrivna av Christian Rudolf www.disruptive.nu En blogg om entreprenörskap och riskkapital.

Att lära sig starta företag är en ovanlig färdighet i Sverige. Det är ingen färdighet som lärs ut i skolan, inte ens på universitet. På sin höjd läser man om entreprenörskapets betydelse för samhället men de praktiska färdigheterna och hur man skall tänka, är något som man får förvärva praktiskt! Detta kan ofta vara dyrköpta erfarenheter! Verkligheten har en tendens att verkligen gnida in läxorna på djupet. Eftersom det finns en korrelation mellan föräldrars företagande och barns företagande, så tror jag att de flesta företagare har förvärvat kunskaperna från sina föräldrar. Jag och Poppe, som driver Disruptive.nu, vill förmedla våra tankar, kunskaper om entreprenörskap, riskkapital och andra färdigheter som är nyttiga för företagare för att ni skall få lättare att lyckas. Vi tror att vi kan göra en skillnad!

Efter att själv drivit företag under några år har jag lärt mig en del. Vilka är då mina viktigaste erfarenheter. Hur tänker jag när jag startar nya projekt i eget eller någon annans regi.

  1. Börja med marknadsföringen!
    Det finns ingen viktigare aktivitet i ditt företag än att fakturera. Det är det yttersta syftet med ditt företag. Just därför skall man börja med marknadsföringen. När jag säger börja så menar jag börja. Strunt i produkten, strunt i affärsiden. Leta kunden. Kanske har du en ide om vad du vill göra. Istället för att gå och slipa på den bokar du omgående möten med köpare av din produkt och tjänst. Verkligheten är oftast mer komplex än vad man tror och i mötet kommer mycket nyttig information att komma fram. Betalvilja, säljcykler, potential. Tveka inte att kontakta människor. De flesta blir faktiskt smickrade av att bli tillfrågade och oftast sträcker sig kostnaden till att du bjuder dem på lunch.
     
  2. Affärsplaner är överskattade!
    Lägg inte för mycket tid på denna. Gör analysen i ditt huvud och jobba med enkla dokument, med bulletpoints, så du kommer ihåg slutsatser och analys. Affärsplaner har ett värde som ett kommunikativt dokument. Det kan tex vara till banktjänstemän om du tex behöver låna eller på andra sätt kommunicera med externa intressenter. Behöver du inte det så gör det enkelt för dig. Tid är värdefullt och den kommer vara en konstant bristvara.
     
  3. Din affärside!
    Lås dig inte vid en affärside. Låt den vara levande i första fasen. Skruva på den. Ifrågasätt vem som är kunden och vem som skall betala. Analysera segmentet. Välj INTE en för smal nisch även om den är tom på aktörer. Jobba inte för mycket med projekt som har mycket intäkter i framtiden eftersom din mage behöver mat varje dag och är man tom i magen presterar man dåligt. Tveka inte att välja bort affärsidéer efter att du har jobbat ett tag. Bli inte kär i din ide. Företagandet handlar om dig, inte vad du gör.
     
  4. Riskkapital.
    Många säger att om de hade riskkapital så skulle de sätta igång. Jag tror det är en felanalys av situationen. Du kan alltid välja en annan ide, som inte är så kapitalkrävande och fakturera ihop pengar till den första iden. Det finns alltid ett sätt. Det är inte vad du gör utan hur du gör det, dvs det finns alltid ytterligare en lösning på ditt kapitalproblem. Det är också så att riskkapitalister vill finansiera företagare som har en bevisad förmåga att lösa problem och det är det du måste visa genom handling. Tänk på att riskkapitalister, trots namnet, hatar risker. Har du visat att du duger som företagare är kapitalanskaffning mycket lättare. Oftast är de som tänker minst på riskkapital, de som förtjänar det mest.
     
  5. Fakturering!
    Detta är den viktigaste aktiviteten i ditt företag. Jag säger detta en andra gång men det är för att det tål att upprepas. Du måste springa efter pengarna. Hittar du en pengaström, släpp allt annat du pysslar med som inte är att följa efter dessa pengar och jaga efter dem, eller ännu bättre, ställ dig i vägen för dem och samla ihop dem.

Det finns mycket mer att tänka på men om du är i startfasen eller har långt framskrida planer är ovanstående fem punkter intressanta. Analysera dina tankar och framförallt dina handlingar i förhållande till dessa fem punkter. Om du applicerar ovanstående punkter i praktiken tror jag du har kommit en bra bit på din väg att lyckas och bli en företagare. Jag önskar dig lycka till på din resa!

/Christian Rudolf
www.disruptive.nu En blogg om entreprenörskap och riskkapital.

© Christian Rudolf