Så ställer du ihop ett framgångsrikt ”merchandising-koncept” är tips från Content Manager Michael Steiner. 

(Merchandise, är engelska och betyder handelsvaror och är ett begrepp som betecknar produkter eller tjänster som nyttjar säregna drag från ett varumärke eller en fiktiv person i kommersiellt syfte. Merchandising, även kallat varumärkeslicensiering, är affärsmodellen där nyttjandet av ett upphovsrättsligt skyddat verk, varumärke eller en fiktiv person används som underlag för att framställa och sälja produkter som baseras på hela eller delar av verket eller varumärket. Många författare, filmskapare och spelföretag tjänar stora belopp på merchandising. Källa: Wikipedia)
 

Om ditt företag ska få positiva resultat av merchandising på lång sikt, är det lämpligt att gå efter en strukturerad plan. För det ska man ställa sig följande frågor:

  • Vilka (realistiska) mål man ska följa med hjälp av merchandising och vilka succéer man får förvänta sig?
     
  • Hur stor är din räckvidd och din interaktionspotential med din målgrupp?
     
  • Vad är din budget för merchandising?
     
  • Vilka typ av investeringar vill du göra?
     
  • Vilka Key Performance Indicator (KPI) spelar roll för att mäta din framgång?
     
  • Hur organiserar du hela processen för merchandising?

 

Exempel och funktioner för Reklamartiklar

Om man väljer reklamartiklar som ska passa, ska man tänka på en bra design och bra användning för konsumenten för att få en perfekt kombination. 

  • Kulspetspennor, termobägare, koppar eller kalendrar räknas till de klassiska reklampresenterna. De är kanske inte så spännande, men tillhör ändå till de produkter som man brukar använda varje dag.
     
  • Moderna reklamartiklar som kreativa tröjor eller jackor får man också planera in i merchandising-processen. Originella kläder, med charmiga eller roliga fraser på, är alltid imponerande för kunderna och förvaras länge i deras garderober.
     
  • Miljövänliga produkter blir allt mer använda. Till exempel juteväskor, tillverkad av naturfiber, lämpar sig väldigt bra till att handla.
     
  • Elektroniska artiklar som hörlurar, USB-sticks eller powerbanks är produkter som har också blivit en del av vardagen.
      

Reklamartiklarnas mål är att väcka positiva känslor för mottagaren. Det spelar ingen roll om designen eller behovet av produkten stämmer – en reklamartikel måste vara spännande. Därmed fastnar företagets namn och logo omedveten i en persons huvudet. Gratis reklamartiklar är därför väldigt effektiva som ”Give-Aways” på företagsmässor, där potentiella kunder eller framtida affärspartner befinner sig i.

Avslutningsvis är merchandising i allmänhet ett väldigt effektivt sätt att höja företagets synlighet.

Content Manager

Michael Steiner