Varumärken och logotyper är ett sätt att skapa ett lätt igenkännings- tecken för en vara, ett företag eller en organisation. En logotyp eller varumärke är dock betydligt mer än ett sätt att berätta vad företaget eller produkten heter. I logotypen speglas företagets personlighet och kvalitetstänkande.

Logotypen och varumärket ska

  • Identifiera företaget eller produkten
  • Särskilja företaget eller produkten från andra
  • Kommunicera med marknaden
  • Informera om företagets eller produktens originalitet, värde och kvalitet

Det tar tid, kraft och pengar att arbeta in en logotyp i kundernas medvetande. Under tiden är det viktigt att som företagare ha en grafisk profil och inte ge avkall på typsnitt, utformning och färger.

Allra bäst är naturligtvis att ha en sådan profil nedskriven i ord och bild, så att samtliga anställda har något att följa.

Namnlogotyp

Den vanligaste logotypen består av företagets namn skrivet i ett speciellt typsnitt och i vissa fall med endast en smärre förändring i grafiken. Många företags namn består av grundarens efternamn och logotypen är i vissa fall konstruerad efter dennes namnteckning.

logo

Exempel på namnlogotyper där en ändring i grafiken ger originalitet.

logotype

Kellogs och Fords logotyper består av grundarens "namnteckning". I Fords fall har en enkel grafisk oval gjort märket mer distinkt.

Namn och symbol

Namnet kan också integreras med ett abstrakt märke, symbol eller bild. Det är nödvändigt att företagets namn är med om inte symbolen klart och tydligt kan kommunicera självständigt.

logotyp

Logotyp med företagsnamnet kombinerat med en abstrakt symbol.

Initiallogotyper

"Duger det åt IBM så duger det väl åt mig?"

Det kan vara frestande för företagare att döpa sitt företag efter t.ex. sina initialer för att få ett kort och slagkraftigt namn. Oftast upptäcker man dock att kommunikationen ut till kunderna inte blir tillräcklig. Att framställa logotyper baserade enbart på bokstavskombinationer är oftast ett "enkelt" arbete för en designer, men kan ställa till en del problem för företaget.

Det största problemet är att det krävs massor av exponeringar innan det är allmänt känt vad företaget står för. För presumtiva kunder kan en sådan enkel sak som att hitta telefonnumret i telefonkatalogen vara en omöjlighet om man inte vet vad bokstäverna betyder.

Det är därför nästan undantagslöst nödvändigt att kombinera bokstäverna med det fulla namnet på företaget.

initiallogotyper

logotyp

logotyp

Exempel på logotyper med initialer eller förkortningar. De tre översta - med enbart bokstavskombinationer - har krävt lång tid att arbeta in på marknaden.

Associativa och abstrakta logotyper

Ett sätt att skapa en tydlig och informativ logotyp är att kombinera företagets namn med en bild eller illustration som associerar till företagets verksamhet.
Rent abstrakta logotyper kräver - liksom logotyper med enbart initialer eller bokstavskombinationer - lång tid för att arbetas in.

logotyp

De första tre logotyperna visar tydligt typen av verksamhet i företaget. De två till höger symboliserar stjärtfenan på ett flygplan (Alitalia) och ekrarna i en ratt (Mercedes). De två sista kräver längre tid (och pengar!) att arbeta in.

© Tommy Ohlsson

Läs mer om:

Reklam
Traditionella reklamkanaler

Internet
Reklam via e-post
PR - public relations
En bärande kommunikationsidé
Kampanjplan
Samarbete med reklambyrå
Viktiga begrepp som bör kunnas
Logotyper och varumärken - utformning
Logotyper och varumärken - praktikfall
Text och typografi
Bilder och färger i trycksammanhang
Trycksaker - papper