Räkna ut avskrivningsunderlag
Avskrivningsunderlaget är det värde som du redovisade att du hade kvar på inventarierna i förra årets deklaration utan avskrivning, det vill säga det skattemässiga värdet. Du ska även lägga till anskaffningskostnaden av inventarier som du skaffat under året och som finns kvar i näringsverksamheten vid årets slut. Om du sålt inventarier under året (eller fått försäkringsersättning för dem) som du skaffat tidigare år än detta räkenskapsår, måste du minska avskrivningsunderlaget med den intäkten.
Om du till exempel har sålt eller fått försäkringsersättning för inventarier som du skaffat före beskattningsårets ingång, har du fått ersättning som ska beskattas. Då får du ett särskilt avdrag med detta belopp, se exemplet nedan. Om ersättningen bokförs mot inventariekontot får du inte detta avdrag eftersom ersättningen inte tas upp som intäkt.
Exempel: Restvärdesavskrivning
Skattemässigt värde vid årets ingång | 90 000 kronor |
Inköp | + 15 000 kronor |
Försäljning | – 5 000 kronor |
Avskrivningsunderlag | 100 000 kronor |
Värdeminskningsavdrag 25 procent | – 25 000 kronor |
Skattemässigt värde vid årets utgång | 75 000 kronor |
Har ersättningen för inventarierna i sin helhet bokförts som intäkt får du göra ett särskilt avdrag med 5 000 kronor. Värdeminskningsavdrag tillåts då med 30 000 kronor.
Har däremot ersättningen bokförts mot inventariekontot får du bara göra värdeminskningsavdrag med 25 000 kronor.
Källa: Skatteverket 2018
Läs mer om: