e-handel ur ett konsumentperspektiv

Bakom webbplatsen som du funderar att handla ifrån finns ett företag. Genom att du vet mer om företaget ökar din trygghet när du handlar på nätet. Det finns enkla knep för att skaffa sig mer information.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Kolla upp företaget

När du handlar på Internet ingår du ett avtal med ett företag. Se till att du vet vilket företag du ingår avtal med.

  • Ta reda på fakta om företaget. Kolla om företagets namn, fullständiga adress, e-postadress och telefonnummer finns på webbplatsen. Om det inte finns bör du leta efter ett annat företag.
     
  • Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Kundtjänsten ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig. Prova gärna att ringa kundtjänsten för att se om du kommer fram.
     
  • Titta på företagets betalningssida hur du kan betala. Var försiktig om du bara kan betala med kontant direktbetalning eller förskottsbetalning.
     
  • Kontrollera att företaget använder korrekta avtalsvillkor. De ska till exempel innehålla information om ångerrätten och hur du ska göra för att reklamera.
     
  • Sök efter butiken i en sökmotor. Leta efter andra källor med information. Enbart informationen på företagets webbplats räcker inte för att bilda sig en uppfattning om företaget. Kolla minst en källa utanför företagets egna kanaler.
     
  • Använd en webbtjänst för att lära dig mer om företaget. Exempel på detta är Howard på Konsument Europa. Tjänsterna ger fakta som kan hjälpa dig att göra en bedömning av företaget.
     
  • Leta efter så kallade trustmarks på webbplatsen. Vissa e-handlare är anslutna till ett märkningssystem (trustmark) där handlaren förbinder sig att följa vissa regler. Detta syns genom att det finns ett märke eller en symbol på webbplatsen. Kontrollera vilken organisation som står bakom märket och kontrollera med organisationen att e-handlaren verkligen är ansluten. Det finns flera olika märkningssystem som erbjuder kraftigt varierande konsumentskydd. Kontrollera vad det aktuella märkningssystemet står för. Detta ska företaget lämna tydlig information om.

Källa: Konsumentverket, Mars 2012

Några bra tips innan du läser vidare

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.

Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.

Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.

Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.

25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.

ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.

Läs mer om:

Utformning av e-handelsplatsen
e-handel – att synas
e-handel – konsumentperspektiv

 

Som vi nämnde tidigare...

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Lämna en kommentar