Direktmarknadsföring, DM, är en marknadsföringsmetod som ger mot- tagaren möjlighet att svara på budskapet, genom att köpa eller att söka mer information. En mycket viktig sak med DM är att marknadsinsatsen ska vara mätbar och att mottagarens beteende ska vara möjlig att kartlägga. Kort och gott, det gäller att bygga upp sin kunskap om sina...
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.
Direktmarknadsföring, DM, är en marknadsföringsmetod som ger mot- tagaren möjlighet att svara på budskapet, genom att köpa eller att söka mer information. En mycket viktig sak med DM är att marknadsinsatsen ska vara mätbar och att mottagarens beteende ska vara möjlig att kartlägga. Kort och gott, det gäller att bygga upp sin kunskap om sina kunder och utnyttja detta på ett smart sätt för att sälja mer till dessa. DM är också en metod för att på ett effektivt sätt hitta nya kunder.Ibland sammanblandas DM med direktreklam DR. DR är ett media, ett sätt att sprida reklam, medan DM är en marknadsföringsmetod.
Vad DM-konceptet innebär!
Direktmarknadsföring går ut på att ständigt skaffa ökad kunskap om den målgrupp företaget bearbetar. För varje aktivitet som riktas mot målgruppen ska kunskapen och effektiviteten öka. Detta sker genom att all direkt- marknadsföring som utförs, genom utnyttjandet av ett eller flera medier, är till för att åstadkomma en mätbar reaktion.
Svaren från de olika marknadsaktiviteterna är till för att utveckla och förfina den egna befintliga kunddatabasen alternativt skapa en ny kunddatabas.
Bilden: Glocalnet erbjuder sin tjänst till nya kunder.
Det gäller att bygga upp en kunskap om vilka i målgruppen det är som handlar, hur mycket var och en handlar för, vilka som är de mest lönsamma, när i tiden man handlar, hur långt det är mellan varje köptillfälle, hur och på vilket sätt man reagerar på olika bearbetningssätt (utnyttjande av olika medier), d.v.s. kundens köpbeteende kartläggs. Kartläggningen sker både på individ- och gruppnivå.
Direktmarknadsföring fungerar både mot konsumenter och företag. I bearbetningen kan metoder som direktreklam med svarskupong, kupong- annons, telemarketing m.m. ingå.
Precis som i alla andra marknadsföringssammanhang gäller det att veta vilken målgruppen är.
Grunderna i Direktmarknadsföring
Utgångsläget är ett adressregister över dem som ska bearbetas. Adresserna kan vara köpta från företag som säljer sådana, eller från det egna kundregistret. Till sin hjälp bör företaget även ha någon typ av datorbaserat säljstödsprogram eftersom marknadsföringsmetoden är mycket lämplig för just databearbetning.
Målgruppen kontaktas via ett media, t.ex. direktreklam. Vid denna kontakt finns alltid ett svarskort, en svarskupong, med. Oftast är även svarsportot betalt. Genom att erbjuda en snabbhetspremie vill man få ett snabbt svar, gärna inom ”tio dagar”.
Utifrån detta första utskick byggs sedan informationen om målgruppen upp. Hur stor andel svarade på utskicket? Vilka svarade? Hur mycket köpte de? De som inte köpte, vilka var de?
Svaren företaget får leder sedan till nya kontakter som genererar fler svar, som leder till nya kontakter och så vidare. Efterhand som processen fortgår förfinas och effektiviseras arbetet.
Vid försäljning till företag är det vanligt att börja med ett utskick till ansvariga personer. Genom en svarskupong visar den potentiella kunden sitt intresse. Därefter kontaktas vederbörande via telefon eller genom besök från en av företagets säljare.
Mer om DM
Vill du veta mer om DM än vad som finns skrivet på expowera ska du besöka SWEDMA som är intresseorganisationen och som främjar och bevakar utvecklingen av direktmarknadsföring. Bland medlemmarna finns både köpare och leverantörer av direktmarknadsföring. De erbjuder information, juridisk hjälp och utbildning för att öka kunskapen och förtroendet för branschen. SWEDMA har funnits sedan år 1968.
Läs mer om:
Mätbara reaktionerMålgruppAdressregisterKundregistretMetodenResultatet, på kort och lång siktUppföljning, relationer
Som vi nämnde tidigare...
Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr
Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025
Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse
Vi använder cookies för att kunna se hur sajten används, göra det lättare för besökare att använda sajten och för att hålla sajten säker. Cookies gör även att besökare får mer relevant innehåll och reklam. Du kan själv ändra dina inställningar och läsa mer om vår cookiepolicy här.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa cookies lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera. Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men om du väljer bort vissa av dessa cookies kan det påverka din surfupplevelse.
Cookies som är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Cookien sätts för att registrera användarens samtycke för kakorna i kategorin "Analysverktyg".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts för att registrera användarens samtycke för kakorna i kategorin "Funktionella".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Cookien sätts för att registrera användarens samtycke för kakorna i kategorin "Nödvändiga".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Cookien sätts för att registrera användarens samtycke för kakorna i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Cookien sätts för att registrera användarens samtycke för kakorna i kategorin "Prestanda".
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien är inställd av GDPR Cookie Consent-tillägget och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte. Den lagrar ingen personlig data.
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in feedback och andra tredjepartsfunktioner.
Cookies som används för att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna. Dessa cookies hjälper även till att förstå och analysera de viktigaste delarna på webbplatsen.
Cookies som används för att förstå hur besökare använder webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla m.m.
Cookies som används för att visa mer relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies samlar in information om besökare över webbplatser för att kunna visa anpassade annonser.