Personalutrymmen

Personalutrymmen är sådana utrymmen som är till för att förse anställdas behov, till exempel vila, äta och ta hand om personlig hygien. Personalutrymmen innefattar bland annat lunchrum, vilorum, toaletter och tvättrum, omklädningsrum och övernattningsrum.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Vilka slags personalutrymmen som bör finnas på en arbetsplats beror vilken verksamhet som bedrivs. Till exempel om arbetstagarna jobbar nattskift kan det vara nödvändigt att inkludera vilo- och sovrum. Lunchrum och toaletter är de personalutrymmen som bör finnas på de flesta arbetsplatser. Toaletter kan man som rekommendation räka en toalett per 15 påbörjat antal anställda.

Lunchrum och kafeterior innefattar ofta sittplatser, uppvärmningsmöjligheter och kylskåp. På många arbetsplatser finns det även kantiner var man kan antingen få eller köpa sig lunch och snacks. Det flesta kontor i Sverige innefattar även kaffeautomater eller enklare kaffemaskiner. Kaffet bekostas antingen av företaget eller så betalar personalen själva för kaffet. På många nya företag erbjuder man även till exempel gratis frukt och andra hälsosamma snacks.

Några bra tips innan du läser vidare

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.

Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.

Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.

Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.

25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.

ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.

Nytänkande företag jobbar även hårt med att erbjuda det lilla extra för sina anställda med syftet att de ska trivas på arbetsplatsen. Därför är det även vanligt idag att man hittar till exempel sällskapsrum med olika spel och frysar fulla med gratis glass. Det finns även den berömda nappodden som först gjordes känd av Google. Google har även andra inslag på sina kontor som är till för att hålla jobbet roligt, till exempel rutschkanor, hängmattor och gym. Dessa är självklart inga måsten men kan användas för att skapa en attraktiv arbetsmiljö. 

Nio tips för att skapa trevliga personalutrymmen

Kolla in dessa nio tips på hur ditt företag kan skapa trevliga personalutrymmen som både tjänar era anställda och ert företag i längden.

  • Ta in färg och växter i inredningen för att skapa en välkomnande miljö.
  • Bjud dina anställda på kaffe, du får tillbaka investeringen i ökad produktivitet samtidigt som du skapar en trevlig arbetsmiljö.
  • Bjud på frukt i lunchrummet för att uppmuntra till hälsosamma vanor.
  • Investera i bekväma sittgrupper och ordentliga vitvaror för att öka bekvämligheten.
  • Pimpa toaletterna med stylingprodukter, väldoftande tvålar och diverse hygienprodukter – alla kommer att vara tacksamma och fräscha på nästa kundmöte!
  • Uppmuntra till kommunikation och umgänge under luncherna genom att till exempel införa telefonförbud.
  • Erbjud träningsmöjligheter, om ni inte har ett gym på plats så kan ni erbjuda medlemskap på närmaste gym.
  • Investera i ett pingisbord eller biljardbord för att erbjuda anställda chansen att ta en kreativ paus.
  • Uppmuntra till tupplurar med nappods eller tysta vilorum var anställda kan ta en paus.

Som vi nämnde tidigare...

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Lämna en kommentar