Google är det största skyltfönster vi någonsin haft, men det är också det mest konkurrensutsatta. I den här artikeln guidar Christian Rudolf, grundare av SEO byrån TopDog dig till hur du gör en bra sökordsanalys. Christian har 20 års erfarenhet av sökmotoroptimering (SEO) så när han säger att sökordsanalysen är grunden för hela processen, då kan man vara säker på att det är något man inte ska hoppa över.

När du skapar eller uppdaterar din webbsajt (hemsida) gäller det inte bara att beskriva vad du säljer, du måste också sätta dig in i kundens perspektiv kring vad de söker på när de har ett problem som du kan lösa. Det är grunden i sökordsanalysen: att förstå vilka sökord och frågor som dina kunder vill ha svar på och matcha det mot innehållet du erbjuder på din webbsajt. Google levererar nämligen de resultaten med bäst svar, så se till att de finns är din sajt och inte dina konkurrenters.

För att göra en bra sökordsanalys behöver du antingen ta in hjälp av experter på sökomotoroptimering eller noggrant genomföra processen själv. Om du väljer att ta in hjälp kan det ändå vara bra att veta vad som ska göras, eftersom du annars kan råka betala för något som inte förbättrar din position i Google långsiktigt, utan bara så länge du betalar för länkar.


 

1.  Vilka ord använder dina kunder? Gör en lista.

Tänk igenom frågor du får av kunder och blivande kunder. Vad är deras utmaningar? Vilka problem hjälper du dem att lösa? Börja skriv en lista.

 Om du till exempel är frisör så vill du inte bara att kunder ska hitta till dig om de söker på just ordet “frisör”. Istället kanske det är vanligt att folk frågar dig om hur man fixar torrt eller fett hår. Då är två potentiella sökord för dig “torrt hår” respektive “fett hår”. Det förutsätter naturligtvis att du vill hjälpa kunder som har torrt eller fett hår, annars kan du strunta i att lista de orden.
 

2.  Vilka ord använder dina konkurrenter? Lägg till på listan.

Gör research bland konkurrenter. Vilka ord är viktiga på deras sajter? Viktiga ord brukar finnas med många gånger och i rubriker samt i navigeringen på webbsajten. Lägg till de orden på din  lista.

Om vi fortsätter med exemplet frisör så kanske din ena konkurrent har använt orden “färga håret” väldigt mycket. Då är det antagligen ett bra sökord för dig också. Lägg till det på din lista.

En annan konkurrent kanske fokuserar på “få fylligare hår” eller “ekologisk hårvård” - om det här är ord som stämmer in på vad du erbjuder dina kunder ska du skriva upp dem på din lista.
 

3.  Gå igenom dina Google Ads-kampanjer

Om du har annonserat med Google Ads kan det tänkas att du har en väldigt bra lista på vad dina kunder har sökt efter för att hitta dig. Du hittar alla sökningar under “Nyckelord” i din Google Ads-inloggning.

Du får använda ditt sunda förnuft här, för om du använt så kallad bred matchning på dina sökord kan du naturligtvis fått betala för trafik som egentligen inte var relevant för dig. Men har du den här datan så är det klart värdefullt att gå igenom den och välja ut alla sökbegrepp du inte har på din lista ännu.
 

4.  Kolla antal sökningar på varje ord på din lista

Nu borde du ha en bra lista på sökord som kommer ha hundratals sökningar (kanske tusentals) varje månad. Varje ord kan alltså hjälpa hundratals kunder att hitta just dig varje månad. Men det kan också vara några ord som bara ger 1-10 sökningar per månad och om du har ont om tid eller vill begränsa din budget så kanske du inte vill fokusera på just de sökorden.

Ett bra verktyg för att kolla antal sökningar på varje nyckelord är Ahrefs. Det kostar någon tusenlapp per månad, varför det kan vara värt att summera alla kostnader och se om det inte är värt att ta hjälp av experter trots allt. Vill du veta hur vi på Topdog arbetar med just steget sökordsanalys, och med hela sökmotoroptimeringsprojekt, följ oss gärna i sociala kanaler och på vår blogg.

Det är värt att komma ihåg att sökord med extra hög sökvolym ofta har extra hög konkurrens om att hamna i topp hos Google. Alltså är det smart att inte bara välja de sökord med flest sökningar, utan försöka vara kreativ och hitta närliggande sökord med något färre sökningar och lite mindre konkurrens om förstaplatsen.
 

5.  Utöka listan med underkategorier

Ett sätt att hitta närliggande sökbegrepp är att utöka sin lista med relevanta underkategorier. Underkategorier är relaterade sökord som du också kan skapa relevant innehåll om på din webbsajt. Om Google ser att du har mycket innehåll om närliggande ämnen så ger det dem en hint om att du vet mycket om just de ämnena; att du kan vara en auktoritet inom ämnet. Alltså är det säkrare för dem att erbjuda dina sidor som resultat, än om du bara har en artikel om ämnet.

Enkelt beskrivet kan du se till att utöka ordet “frisör” med underkategorier som “damfrisör” “herrfrisör” och “barnfrisör”. Självklart ska alla ord fortfarande matcha det du erbjuder dina kunder, men genom att titta på varje ord i din lista och gruppera dem i kategorier och underkategorier, samt lägga till fler ord där du ser att du missat får du en ökad chans att skapa innehåll, och få länkar, som gör att du hamnar högt upp i Google på olika sökord.

Grattis! Nu är det bara att ta nästa steg i ditt SEO-projekt och det är att bygga en sajtstruktur, byggt på datan du precis samlat.