Ångerrätt vid köp på Internet

Du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor på Internet inom Sverige. Ångerfristen börjar löpa när du tagit emot varan. Du har då rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Detta styrs av distans- och hemförsäljningslagen. Lagen säger också att säljaren måste informera dig om din ångerrätt och hur du ska göra för att ångra ditt köp.

Handlar du från ett annat land kan reglerna se annorlunda ut. Om du köpt något från ett företag i ett annat EU-land har du alltid minst 7 arbetsdagars ångerrätt. Mer information om handel mellan EU-länder kan du få från Konsument Europa.

Du ska betala returfrakten

När du ångrar ett köp och skickar tillbaka varan är det du som ska betala för returfrakten. Det är även bra om du har sparat originalförpackningen och emballaget att skicka tillbaka varan i. Spara självklart även alla kvitton, orderbekräftelser, betalningsöverföringar och liknande så att du kan visa att du har köpt varan och när köpet gjordes. Om du skickar tillbaka ett paket så att du får ett kollinummer kan du spåra paketet ifall det kommer bort. När du ångrat köpet ska du få tillbaka dina pengar snarast eller senast inom 30 dagar.

När ångerrätten inte gäller

Kom ihåg att det finns varor där ångerrätten inte gäller. Det gäller till exempel livsmedel, tidningsprenumerationer och vadhållning. För vissa andra varor upphör ångerrätten att gälla om du bryter plomberingen. Det gäller till exempel datorprogram och dvd-filmer.

Ångerrätten gäller enbart för distansavtal. Om du beställer en vara på nätet men hämtar den och betalar den i en lagerbutik eller liknande är det inte ett distansavtal och då har du heller ingen ångerrätt.

Ångerrätt är rätten att inom en viss tid ångra köp som du gjort på distans, alltså via till exempel Internet, telefon eller postorder och köp som du gjort vid hemförsäljning. Vid handel inom Sverige är ångerfristen 14 dagar. Vid handel inom EU är ångerfristen minst 7 dagar.

Ångerfristen är den tid du har på dig att ångra ett köp som du gjort på distans, till exempel via Internet, telefon eller postorder och köp som du gjort vid hemförsäljning. Vid handel inom Sverige är ångerfristen 14 dagar. Vid handel inom EU är ångerfristen minst 7 dagar.

Ett distansavtal är ett avtal som ingås mellan parter som inte träffas personligen, utan via till exempel Internet, telefon eller postorder.

Källa: Konsumentverket, Mars 2012