Läs villkoren

När du köper något över Internet ingår du ett avtal med säljaren. Avtalsvillkoren avgör vad ni har kommit överens om. Läs därför avtalsvillkoren innan du genomför köpet.

Avtalsvillkoren ska finnas tillgängliga på sidan där du gör din beställning och du ska kunna läsa dem innan du beställer. De är ofta långa och snåriga men det kan löna sig att i alla fall titta igenom dem en gång innan du gör ditt köp. Många problem som uppstår senare kan undvikas genom att läsa på innan det är för sent.

Villkoren avgör vad som gäller

Avtalsvillkoren slår fast många saker som gäller för ditt köp. Det kan handla om fraktkostnader, leveransvillkor, garantier, kundtjänst, ångerrätt, reklamationsrätt med mera. Om villkoren innehåller något som du inte kan ställa upp på bör du inte genomföra köpet. Om du gör din beställning har du i samma sekund godkänt avtalsvillkoren.

Skriv gärna ut avtalsvillkoren så att du vet vad du har avtalat med företaget. Villkoren kan ändras så det är bra om du vet vad som gällde när du ingick ditt avtal.

När du läser avtalsvillkoren kan du vara speciellt uppmärksam på villkor som försöker begränsa dina rättigheter som konsument, till exempel:

  • långa uppsägningstider av avtal vid abonnemang
  • automatisk förlängning av abonnemang
  • krav på att du måste skicka in uppsägningar och liknande skriftligt
  • villkor som ger säljaren rätt att ändra priset
  • att du måste kontakta en utländsk kundtjänst.


Tvingande regler

Avtalsvillkorslagen är tvingande vilket betyder att en säljare inte får ha avtalsvillkor som bryter mot lagen. Om du godkänner ett avtal som bryter mot lagen kan du få rätt i efterhand. Men det kan ta tid och vara komplicerat så om du misstänker att avtalsvillkoren inte är korrekta – godkänn dem inte.

Om du har sett ett avtal som du tror strider mot lagen kan du anmäla det till Konsumentverket. Du hittar information om hur du anmäler via länken i rutan till höger.

Källa: Konsumentverket, Mars 2012