Arrangören ska ge dig viss information innan resan. Se till att du får informationen du har rätt till och läs igenom informationen så att du vet vad du köper.

Kataloger, broschyrer och Internet

Arrangören ska ge dig tydlig och begriplig information om ett antal olika saker. Informationen ska finnas i kataloger, broschyrer, på Internet och på andra ställen där resan marknadsförs och säljs. Du har rätt till information om

  • priset
  • resmålet
  • transporter inom resan
  • boende
  • resplanen
  • inresebestämmelser
  • betalningsvillkor
  • eventuella måltider som ingår
  • eventuella villkor för minsta antalet resenärer som krävs för att resan ska genomföras.

Uppgifterna arrangören lämnar är bindande. Arrangören får bara ändra uppgifterna innan du ingår ett avtal om det tydligt framgår av katalogen, broschyren eller informationen på webbplatsen.

Information innan du bokar

Innan du ingår ett avtal med arrangören ska du få information om vilka hälsobestämmelser som gäller på resan. Du ska dessutom få information om vilka regler som gäller för pass och visum för EES-medborgare, det vill säga alla invånare i EU samt Norge, Island och Liechtenstein. Om du inte är EES-medborgare är det ditt eget ansvar att ta reda på vad som gäller.

Du ska dessutom få information om dina möjligheter att teckna reseförsäkring och uppgifter om hur du kan komma i kontakt med arrangören under resan. Om resenären är under 18 år ska anhöriga få veta hur de kan komma i kontakt med resenären under resan.


Källa: Konsumentverket, Mars 2012