Avtalet med researrangören

Ditt avtal med researrangören bestämmer vad ni har kommit överens om. Se till att du vet vad det innehåller. Det kan vara viktigt att veta om något går snett på resan.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

När är avtalet bindande?

Avtalet mellan dig och arrangören är bindande när arrangören har bekräftat din beställning skriftligen. Du har alltid rätt att få avtalet i skriftlig form.

Avtalets innehåll

Avtalet ska alltid innehålla vissa villkor och viss information.

  • Priset för resan
  • Kostnader som kan tillkomma
  • Betalningsvillkor
  • Inom vilken tid du kan reklamera resan
  • Information om hur du kommer i kontakt med arrangören under resan

Vad avtalet ska innehålla i övrigt beror på resans innehåll. Men om det krävs av resan ska avtalet innehålla villkor om

  • resmål
  • resplan
  • transporter inom resan
  • boende
  • turisttjänster, till exempel olika evenemang som ingår i resan
  • försäkringar
  • saker som du har kommit överens med arrangören om.

Resebyråns roll

Det är alltid arrangören av resan som har ansvaret för resan. Det är alltid till arrangören du ska vända dig med dina klagomål, krav och liknande. Om du köper din paketresa hos en resebyrå så är resebyrån ofta bara återförsäljare av resan. Resebyrån är då inte arrangör. Men vissa resebyråer säljer även egna paketresor och då är resebyrån även arrangör. Se till att du vet vem som arrangerar resan så att du kan vända dig till rätt ställe.

Inte bindande avtal

Om ett avtal innehåller villkor är som sämre för dig än vad lagen kräver är inte avtalet giltigt. Du kan anmäla avtalsvillkoren och arrangören till Konsument-verket.

Källa: Konsumentverket, Mars 2012

Lämna en kommentar