Inledningsvis vill vi meddela att detta är ett informativt inlägg tillsammans med Eurocredit.

Köpa fakturor och undvika administration allt vanligare

Det här är inget ovanligt att kunder avvaktar eller missar att betala fakturor. Många företag måste lägga alltför mycket tid på påminnelser av fakturor. Tid som kan gå till mycket bättre saker som att utveckla verksamheten och få nya kunder. Många tror att påminnelser kommer från Kronofogden men så är det inte. Det är ett privat företag som tar hand om detta. Det finns en del företag som jobbar med fakturaköp men också ekonomiska verktyg såsom Billogram som sköter det automatiserat. Vad vi kommer gå igenom här är alltså för- och nackdelar med att låta andra ta hand om ens fakturor och påminnelser.

Med fakturaköp så får man inte bara säljfinansiering som gör att kassaflödet förblir stabilt. Det här är också något som gör att man slipper hantera påminnelser. Det frigör tid och energi vilket kan få stor betydelse för företagets fortsatta utveckling.
 

Sälj dina fakturor - få betalt i tid

Idag så är det inte så ovanligt att företag sätter kortare betalningstid för att det inte finns utrymme för att vänta för länge med att få in pengarna för jobbet. 30-dagar är inte nödvändigtvis standard men många kunder kan ändå ha den uppfattningen. Till att börja med så bör man alltid vara tydlig med vad som gäller för betalningar då man säljer något. Kunden ska veta från start vad som förväntas. Det kan i sig vara något som gör att man aldrig behöver tänka på påminnelser. Men så finns det ju kunder som av olika skäl tycks missa den informationen.

Då man vänder sig till ett företag som kan köpa fakturor och sköta påminnelserna. Det betyder att factoringbolaget är väl insatt i de villkor som man ger sina kunder och att de kommer att sköta allt från påminnelserna. Dialogen med kunden sköts helt och hållet av factoringtjänsten och detta kan fungera i samband med att man säljer fakturor såväl som en fristående tjänst. Möjligheten att kombinera fakturaköp med hantering av försenade betalningar är intressant för många företag som inser hur mycket tid påminnelser faktiskt slukar.

Vad kommer det att kosta?

Kostnaden för factoring beror en hel del på det factoringbolag som man väljer att samarbeta med. Det kommer aldrig att bli helt gratis. Factoringtjänsten måste ju också tjäna på ett erbjuda hjälpen med påminnelser. Men man kan få erbjudanden där en viss del blir utan extra kostnad. Det går också att få tillbaka hela kapitalet trots att kunden inte betalar i tid.

Ett bra factoringbolag ska anpassa sin tjänst efter de behov som finns. Man ska kunna köpa paket med ett visst antal ärenden per år och sedan skräddarsy upplägget utefter de behov som uppstår. Fakturan skickas direkt till bolaget som köper den och genast gör en utbetalning. Därefter så sker indrivning helt och hållet av factoringbolaget.

Seriös inkassoverksamhet är ett måste

Idag så är folk misstänksamma. Tyvärr så har det förekommit att påhittade fakturor och inkassokrav skickas ut till företag. När man vill använda factoring för att slippa påminnelsedialogen så är det verkligen viktigt att den sköts på ett professionellt sätt. Det gäller att komma ihåg att fakturaköp innebär att man får en partner som kommer att representera det egna företaget. Om kunder får påminnelser som inte ser seriösa ut så kan det ge den egna verksamheten ett dåligt rykte.

Det får inte bli felaktiga inkassokrav. Brev och samtal från factoringtjänsten ska vara korrekta. Inga samtal sent på kvällar eller mitt i natten, inga konstiga brev med hotfullt språk, och alltid korrekta siffror. Kunden kan acceptera att man låter ett annat företag sköta indrivning av räkningar. Men om detta blir otrevligt och till och med felaktigt så är risken rätt så stor att kunden kommer att se sig om efter en bättre samarbetspartner. Då har man inte tjänat mycket på att lägga ut fakturorna på factoringbolaget!