Innehållsförteckning
Webbdesign och sökmotoroptimering
Som tidigare beskrivit på Expowera är sökmotoroptimering hur ni ökar den organiska trafiken från Google. Det stora hela handlar om att visa Google att ni är det bästa sökresultatet för de sökord som berör era tjänster. Hur Google gör detta ändras varje dag, om än i små steg. Enkelt kan man dela upp Googles algoritm i två delar: Innan AI och under AI (AI = Artificiell Intelligens).
Innan AI: Google gick då enbart efter vad som skrevs på din hemsida – ju fler sökord desto bättre. De mätte även hur andra webbplatsägare tyckte. Ju fler länkar till er hemsida, desto bättre positioner skulle ni fått.
Under AI: AI har börjat ta allt större del i Googles algoritm, vilket har gjort det möjligt för dem att inte helt behöva förlita sig på andra webbplatsägare. Utan kan nu gå på hur bra besökaren på hemsidan tycker om den. Om de stannar länge, läser texterna och väljer att köpa kommer era positioner att förbättras. Det handlar alltså inte längre om att trycka in sökord och få in länkar till er hemsida. Utan det handlar om att göra besökaren nöjd. Gör ni besökarna nöjda, de väljer att kontakta er, då kommer ni också få mer trafik.
Det är här webbdesign för företag kommer in i spelet. Skapar ni en hemsida som säljer bra, får ni direkt in mer försäljning. Men ni får också direkt mer trafik från Google. En ökning av både säljfrekvens och trafik blir en multipel effekt. En framgångsrik SEO kampanj ska alltså inkludera CRO (Conversion Rate Optimization). Vilket grundar i väl vald webbdesign.
Webbdesign och Google Ads
Google Ads, tidigare kallat Google AdWords, är de sponsrade länkarna på Google.
För er som jobbar med Google Ads förut kanske har hört talas om kvalitetsresultat. Kvalitetsresultat är Googles sätt att avgöra hur bra träff er hemsida är för varje givet sökord.
Webbdesign för företag och Google Ads samspelar då bra design leder till ökat kvalitetsresultat. Gillar besökaren hemsidan kommer de också välja att kontakta er i högre utsträckning. Med ökat kvalitetsresultat kommer ni också betala mindre för varje klick. Samtidigt har ni ju en ökad säljfrekvens och varje klick är för er blir värt mer.
Med hög säljfrekvens kommer ni kunna ha en betydligt högre position än konkurrenterna och fortfarande inte betala mycket mer.
Samma princip gäller för all marknadsföring online som riktas mot er hemsida. Det absolut dyraste man kan ha är en hemsida som presterar dålig. Då blir varenda krona på marknadsföring mindre värd.
Grunden till lyckad marknadsföring
Grunden till lyckad marknadsföring är att ha en hemsida till företaget med som säljer bättre än konkurrenterna. Då tar ni samtidigt deras marknadsandelar då Google kommer prioritera er.
När man ska förbättra en hemsida kan man antingen börja om från början och skapa en ny design. Detta är framför allt rekommenderat när hemsidan är mycket gammal.
Något som blivit allt vanligare däremot är att man optimerar befintligt. Detta kan göras genom användartester, aggregerad data från Google Analytics eller andra verktyg som mäter skrolldjup. Det kan handla om stora som små ingrepp där man justerar allt från exempelvis text, färger och ordning på sektionerna.
Oavsett vad ni gör rekommenderar vi en webbyrå som tänker på helheten mellan trafik och prestation.