Enskild firma, en del tänkvärt då du startar

De flesta startar sitt första företag som en Enskild firma och blir den första tiden "egenföretagare" - du och företaget är så att säga ett med varandra. Detta avsnitt handlar om lite tänkvärda saker som många nystartare har upplevt och fått tackla genom åren. Säg att det är lite tips från oss som upplevt detta. 

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Startsträckan innan pengarna börjar trilla in och allt som kan hända på vägen

Du har bestämt dig för att satsa och dra igång en verksamhet. Din känsla är att du helst skulle vilja vara igång samma dag som du bestämde dig. Du ser framför dig hur verksamheten är i full gång med dig vid rodret och kanske ett flertal anställda.

Du har tittat på några lokaler och hittat det perfekta läget. Pratat med fastighetsägaren och fått beskedet att din verksamhet säkert skulle fungera där. Det krävs ett tillstånd för verksamheten och du kontaktar en myndighet.

Men nu börjar det hända saker. Tyvärr säger myndigheten – handläggaren är på semester och kommer tillbaka om tre veckor. Du vet att du först måste ha tillståndet innan du vågar slå till och hyra lokalen. Möjligheten att få ett nej är ju inte noll. Du säger till fastighetsägaren att det dröjer lite – samtidigt säger han att det har dykt upp fler som vill hyra lokalen. Handläggaren kommer tillbaka och lovar ta ditt ärende snarast d.v.s. om fyra veckor eftersom högen med outredda ärenden är ganska hög. Fastighetsägaren har fått ett konkret önskan från en som vill hyra lokalen omgående.

Fastighetsägaren ser fördelar med din verksamhet för egen del och ”håller” lokalen till dig. Du får OK från myndigheten mot att du bygger en toalett till. Nu vet du vad du har att jobba med. Hantverkare kan fixa detta till dig om två veckor och du kan börja kontakta leverantörer. En väsentlig produkt som du behöver har återkallats på grund av ett tillverkningsfel men är på väg från Kina och beräknas komma om tre till fyra veckor.

Så här kan vi fortsätta att ”måla fan på väggen” – men – för många som startar är detta faktiskt verkligheten. Det finns väldigt mycket som kan ”strula”, små som stora saker. Oroa dig inte, du kommer att lösa allt på vägen, men tiden till du börjar få intäkter kan ibland bli ganska lång.
 

Börja med att skaffa dig en överblick – planera

Starta företaget innan du startar företaget – förstår du vad vi menar? Gör allt du kan innan du ens söker F-skatt hos Skattemyndigheten. Kontakta myndigheter, fastighetsägare, leverantörer etc. och berätta vad som är på gång. Vi lovar – du får tips och råd från alla. Prata med andra företagare. Glöm heller inte att prata med potentiella kunder.

När du fått en överblick om vad som behövs och tidsperspektiv på olika saker, börja planera. Finns möjlighet, lägg in en plan B där du tror att det kan bli problem.

Sedan ”kör” du. Har du ett arbete, häng kvar vid det – det längsta du kan och gör allt på ”fritiden”. Det dröjer förmodligen länge innan du får inkomster igen som matchar din nuvarande lön.
 

Snål, snålare, dumsnål

De flesta verksamheter som startas kräver kapital. Du kanske har sparat lite men oftast måste man låna en del. Din bank kräver säkerhet och vanligt är att det är den gemensamma bostaden som står för säkerheten. Om det inte skulle gå som du tänkt dig – klarar du bostaden då?

Även om du får dra av alla kostnader för företaget måste det i slutändan komma in pengar. Tillräckligt med pengar för att kostnaderna ska täckas men även så det räcker till dig själv att leva på. Drar du på dig allt för stora kostnader i början kan det ta väldigt lång tid innan du kan få pengar till dig själv. Klarar du det? Klarar familjen det?

Tänk igenom varje del som du måste investera i. Är det nödvändigt att köpa ny dator? Klarar du dig inte med den du redan har? Möbler – måste du skaffa nytt? Om du ska öppna butik – finns det begagnade butiksinredningar som passar? En kontorsplats – behöver du så stor yta? Billigare läge eller finns det möjlighet att starta hemifrån? Även småprylar kostar pengar. Mattan, skrivbordslampan, hålslaget eller vad det nu kan vara som du redan har – visst duger det till företaget under uppbyggnadsskedet.

En sparad krona är en sparad krona och dessa sparade kostnader gör att dina möjligheter att ”få lön” tidigare i uppstartsfasen ökar.

Men det gäller att inte vara dumsnål. Vad är kärnan i din verksamhet? Är det en butik betyder läget kanske allt. Satsa då på rätt läge – men försök förhandla med fastighetsägaren om en kortare uppsägningstid. När du sedan är igång och allt fungerar kan ni ju skriva ett nytt kontrakt. Är datorn och programvara till denna din kärnverksamhet, skaffa det du behöver, men fundera över om det är nödvändigt med ett ”flott” kontor.

Desto mer du kan minimera riskerna med ditt nystartande desto bättre kommer du att må inombords. Du vet att du har tagit en (ekonomisk) risk men vet också att faller du blir det inte särskilt smärtsamt. Bara vetskapen om detta innebär för många att de lyckas.
 

Anställa?

Kan du göra allt själv? I början är du säkert tvungen att göra det mesta själv med resultat att dagarna blir väldigt långa. Det går ett tag men sedan kommer kroppen att säga stopp. Du är ingen stålman eller stålkvinna och inse det redan från början. Det kanske bara behövs en person i ditt företag – du själv – men det finns något som heter influensa, magsjuka eller vad det nu kan vara. Har du planerat för vad som händer om du blir sängliggande en vecka?

För vissa verksamheter går det att förskjuta arbetsuppgifter och åtaganden några dagar, men om du exempelvis har en butik av något slag är det inte så lätt. Försök att skaffa backup, ibland lättare sagt än gjort, men gör ett försök redan från dag ett då du startar din verksamhet. Någon nära familjen som kan hoppa in, en som gått i pension men ändå är villig att ställa upp, någon som studerar men ändå kan hjälpa till vid behov etc.

Din verksamhet kanske kräver anställda redan från början. Att börja med en provanställning är ganska naturligt. Båda parter ska känna att man passar ihop och att det fungerar som man tänkt. Har du bara behov av någon på halvtid är det det som gäller. Tro inte från början att det kanske snart behövs någon på heltid utan utgå från det ”verkliga behovet” just då. Låt dig inte övertygas av varken den anställde eller Arbetsförmedlingen om att behovet är större och att eventuella bidrag hit eller dit ska kompensera.

Kostnaden för en anställd är stor och det krävs ganska mycket försäljning för att täcka detta. Hos många ”småföretagare” är funderingen – lönar det sig att utöka verksamheten om det krävs att en person måste anställas? I en hel del fall är det bättre att hålla verksamheten vid en viss nivå för att lönsamheten ska vara maximal. Det är inte med automatik som en volymmässigt stor försäljning i kronor resulterar i mer pengar till ägaren.

Att säga upp en person för att företaget går dåligt är inte särskilt besvärligt. Är det brist på arbete motiverar det en uppsägning.
 

Marknadsföring

Om du inte syns finns inte företaget! Det är sanning. Men på vilket sätt ska du synas? Det finns marknadsföring som kostar mycket pengar och det som kostar litet. Försök att finna ut vad som ger mest tillbaka på satsad krona. Det kommer att ringa många till företaget som vill att du ska vara med på både det ena och andra. Telefonkataloger, olika söksidor på internet, de som vill göra företagets hemsida på webben etc. Kort – det allra mesta har du som nystartare ingen nytta av alls.

Beroende av verksamhetens art finns det olika saker att tänka på. Skall du sälja en tjänst/din kunskap, är det förmodligen personlig försäljning som gäller. Är det någon slags butik måste den bli känd i grannskapet och då är det kanske flygblad som är det bästa. Har du något som riktar sig till en viss grupp som är spridd över landet – kan Googlereklam och liknande, där du bara betalar för dem som klickar och är intresserade och styrs till din hemsida, vara ett ekonomiskt alternativ.

Till slut är det i alla fall ”mun till mun” metoden som är det effektivaste. Gör du ett bra jobb sprider det sig snabbt. Genom de nya sociala medierna på Internet, som är ett ”mun till mun” forum, kan det mycket snabbt ge effekt uppåt.

Tveka nu inte! Sätt igång!

Lämna en kommentar