Reklamera på plats

Om resan eller innehållet i resan inte uppfyller vad du och arrangören kommit överens om kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd. Reklamera så snart du kan och alltid direkt till arrangörens representant på plats på resmålet.

Inställda arrangemang

Om ett arrangemang som hör till resan ställs in, till exempel en utflykt, ska arrangören ordna ett lämpligt ersättningsarrangemang. Det får inte kosta dig extra. Om det inställda arrangemanget innebär en försämring för dig kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

Andra fel på resan

Om något annat på resan inte uppfyller det som du och arrangören kommit överens om när du köpte resan kan du också ha rätt till prisavdrag och skadestånd. Men för att du ska ha rätt till skadestånd ska arrangören vara ansvarig för felet. Om det beror på något som ligger utanför arrangörens kontroll har du inte rätt till skadestånd.

Reklamera direkt

Om ett arrangemang ställs in eller något annat går fel på resan ska du alltid reklamera direkt till arrangören eller arrangörens representant på plats. Arrangören ska då genast hjälpa dig och hitta en lösning på problemet. Om det inte går att lösa på plats kan du ta ditt ärende vidare när du kommer hem.

Ditt ansvar under resan

Det är inte bara arrangören som måste följa regler under resan. Du som resenär har också ett ansvar.

Pass, visum med mera

Du ansvarar för att ha giltigt pass, visum, nödvändiga försäkringar och vaccinationer. Arrangören ska ha informerat dig om vilka handlingar du behöver om du är EES-medborgare, det vill säga medborgare i ett EU-land, Norge, Island eller Liechtenstein. Arrangören ska dessutom ha informerat dig om vilka hälsobestämmelser som gäller för resmålet men det är ditt ansvar att verkligen ta med dig det du behöver. Om du till exempel glömmer ditt pass så får du själv stå för alla kostnader det kan leda till, till exempel hemtransport.


Källa: Konsumentverket, Mars 2012