Frågeformulär
Ett frågeformulär består av ett antal skrivna frågor. Det finns två huvudtyper av frågeformulär. Det finns frågeformulär med förhandsdefinierade svar, dels med angivna alternativa svar i flervalsfrågor, dels där svaret skall ges på en gradskala antingen i kryssrutor eller en skallinje. Den andra typen av frågeformulär är de med öppna svar där respondenten själv får formulera och skriva ner svaret. Frågeformulär med öppna svar används med fördel i de tidigare faserna (öppenhet, kreativitet) av ett projekt medan frågeformulär med fasta svar används senare i en mer bekräftande fas.
Filterfrågor används för att leda de intervjuade vidare i formuläret (till exempel ”om du svarat Nej, gå vidare till fråga 12”).
Några bra tips innan du läser vidare
Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*
Courtage är avgiften för aktiehandel.
Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.
Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.
Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.
Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.
25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.
ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.
Svarsfrekvens
Med svarsfrekvens avses antalet erhållna svar i förhållande till antalet möjliga svar. De ej erhållna svaren kallas bortfall.
Bortfall
Bortfall avser de intervjupersoner som inte svarar, t ex för att de inte vill eller inte är hemma. Bortfallet anges ofta i procent. Ju större bortfall, desto sämre blir undersökningens tillförlitlighet.
Läs mer om:
Marknadsundersökning
Stickprov
Surveyundersökning
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.