Marknadsundersökning

Alla företag samlar på marknadsinformation och gör mer eller mindre medvetet ett stort antal marknadsundersökningar. De större företagen har oftast ett väl strukturerat marknadsinformationssystem där kunskapen sammanställs och analyseras av personer med olika typer av expertkunskaper. Större företag har även de ekonomiska resurser som behövs för att kunna "köpa" en  marknadsundersökning från ett specialiserat undersökningsföretag.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

I ett mindre företag kan ”rätt” information ha stor betydelse för företagets fortlevnad. Börja alltid ditt informationssökande genom att göra en noggrann sökning på Internet. Mycket information kan man idag hitta på det viset. Kanske inte alltid så djup, men i många fall tillräckligt för att fatta ett rimligt och bra beslut.

När du (företaget) bedömer ditt informationsbehov inför ett visst beslut bör du tänka på följande: 

Några bra tips innan du läser vidare

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.

Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.

Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.

Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.

25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.

ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.

  • Vad är det som du (företaget) behöver veta?
     
  • Vilken kunskap har du redan?
     
  • Hur ska informationen användas – för vilken typ av beslut?
     
  • Den kunskap som du saknar, behövs den för att beslutet ska bli bättre?
     
  • Varifrån skaffas den saknade informationen och kostar den något? 
     

Att göra en marknadsundersökning behöver inte vara komplicerat. Tänk bara på följande:

  • Var klar över vad du vill veta.
     
  • Fråga enkelt och begripligt.
     
  • Undvik ledande frågor.
     
  • Frågornas ordningsföljd betyder mycket.
     
  • Antalet frågor får inte vara för många.
     
  • Testa frågorna i en Miniundersökning innan du gör den riktiga undersökningen.
     

Läs mer om:
Marknadsundersökning
Informationskällor

Som vi nämnde tidigare...

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Lämna en kommentar