Starta eget företag
Uppdaterades:
Att få ett avslut är naturligtvis det viktigaste i säljprocessen. Har du fört säljsamtalet på rätt sätt och att din produkt/tjänst svarar mot kundens behov, kommer kundens köpbeslut mer eller mindre automatiskt. Kanske inte direkt uttalat, men genom att kunden sänder ut köpsignaler som du måste lära dig tolka.
Uppdaterades:
Du är nu inne i en fas där kunden aktiveras. Genom att t.ex. demonstrera en produkt, använda dig av olika säljhjälpmedel (broschyrer, ritningar etc.), skapar du förutsättning för att starta behovsanalysen. Den innebär att du tar reda på vilka behov, egenskaper, bedömningspunkter med mera som kunden tycker är viktigast, genom att ställa olika typer av frågor.
Uppdaterades:
Vi antar nu att du har en lista över företag som du ska kontakta. Där det har funnits möjlighet har du identifierat namn på både den som är be- slutsfattare och den eller de som kan påverka beslutet. Du har förberett dig väl och har en viss kännedom om företaget du ska ringa till, kunskap om och argument för din egen produkt/tjänst samt god kunskap om konkurrenterna och deras respektive produkt eller tjänst.
Uppdaterades:
Det borde vara lika självklart för företagaren att försäkra sitt företag som för privatpersonen att ha hemförsäkring och olycksfallsförsäkring. Men det är det inte. Hela 30% av de företag som klassas som ”småföretag” är oförsäkrade. Till viss del kan det handla om okunskap gällande vad man som småföretagare bör tänka på gällande försäkringen. Ett missförstånd är exempelvis att en företagsförsäkring bara försäkrar egendom.
Uppdaterades:
När du startar din verksamhet är det viktigt att du ser efter vilket skyddsnät som behövs. Självklart skaffar du ett försäkringsskydd för ditt företag, det finns mycket som kan hända. Du får dock inte glömma bort dig själv. När du blir företagare gäller inte de kollektiva försäkringar som du förmodligen haft som anställd. Därför måste du också se om ditt personliga försäkringsskydd.