B2B-reklam

B2B-reklam (från engelskans "business-to-business") är reklam från ett företag till ett annat. Ibland brukar man också prata om industrireklam eller producentreklam. Några vanliga skillnader mellan konsumentreklam (även kallat B2C-reklam) och B2B-reklam är att B2B-reklam:

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.
  • brukar avse komplexa varor och tjänster
     
  • endast är en del i en längre köpprocess
     
  • måste samspela med personlig försäljning
     
  • riktar sig till små, specialiserade målgrupper
     
  • oftast går via smala, selektiva medier

Sveriges största B2B-reklambyrå genom tiderna är Anderson & Lembke, som grundades 1963 av Bengt Anderson och Rolf Lembke. Byrån hade flera kontor i Sverige och ett par runt om i Europa, bland annat i Amsterdam, Helsingfors, London, Oslo och Paris.

1982 öppnade Anderson & Lembke kontor i Stamford, Connecticut, med bland andra Bengt Anderson och Steve Trygg vid rodret. Senare expanderade man också till bland annat San Francisco [1]. Efter att ha rönt stora kreativa och affärsmässiga framgångar såldes byrån 1997 och införlivades med en stor amerikansk reklambyråkedja. Steve Trygg är den ende svensk som är invald i Wall Street Journal’s advertising Hall of Fame. Under första halvan av 2000-talet var Steve Trygg och Bengt Anderson delägare i den svenska B2B-reklambyrån Sandberg Trygg.

Noter

  1.  Heimerson, Staffan ”En svensk Mad Man” Fokus, 14 mars 2011

Läs mer om:
Marknadsföring
Reklam
Broschyr
Trycksaker
Text och typografi
Typsnitt
Grafisk design
Illustratör

Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.

Lämna en kommentar