- brukar avse komplexa varor och tjänster
- endast är en del i en längre köpprocess
- måste samspela med personlig försäljning
- riktar sig till små, specialiserade målgrupper
- oftast går via smala, selektiva medier
Sveriges största B2B-reklambyrå genom tiderna är Anderson & Lembke, som grundades 1963 av Bengt Anderson och Rolf Lembke. Byrån hade flera kontor i Sverige och ett par runt om i Europa, bland annat i Amsterdam, Helsingfors, London, Oslo och Paris.
1982 öppnade Anderson & Lembke kontor i Stamford, Connecticut, med bland andra Bengt Anderson och Steve Trygg vid rodret. Senare expanderade man också till bland annat San Francisco [1]. Efter att ha rönt stora kreativa och affärsmässiga framgångar såldes byrån 1997 och införlivades med en stor amerikansk reklambyråkedja. Steve Trygg är den ende svensk som är invald i Wall Street Journal’s advertising Hall of Fame. Under första halvan av 2000-talet var Steve Trygg och Bengt Anderson delägare i den svenska B2B-reklambyrån Sandberg Trygg.
Noter
- Heimerson, Staffan ”En svensk Mad Man” Fokus, 14 mars 2011
Läs mer om:
Marknadsföring
Reklam
Broschyr
Trycksaker
Text och typografi
Typsnitt
Grafisk design
Illustratör
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.