Integrerad kommunikation

Integrerad kommunikation är när allt som kommuniceras från ett företag eller en organisation är så koordinerat att det ger en tydlig helhetsbild hos målgruppen. Enkelt uttryckt handlar det om att förmedla "samma budskap i alla kanaler samtidigt". Det innebär att det skall var ett enhetligt budskap som syns i alla de kanaler som används, och att budskapet skall sändas ut enligt en fastställd tidsplan.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

I botten finns en strategiskt utarbetad varumärkes- och kommunikations-plattform och företagets utseende, ord och handling som skall gälla enhetligt i alla kanaler, både internt och externt.

När ett företag eller organisation aktivt arbetar med integrerad kommunikation undviks diskrepans mellan olika kontakter med företaget, dvs. att man säger en sak och gör en annan eller att den historia man vill berätta för sin målgrupp inte kommer i en logisk följd. Integrerad kommunikation ger en större påverkan till en mindre kostnad, eftersom de olika kanalerna stödjer varandra i kommunikationen. Om man ser en sak på TV som man läst om i tidningen och hört om av kollegor så ökar trovärdigheten och intresset.

Några bra tips innan du läser vidare

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.

Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.

Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.

Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.

25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.

ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.

Ofta finns det också för mycket fokus på traditionella kommunikationskanaler, s.k. köpta och icke-köpta kanaler som reklam och PR, och för lite på s.k. egna kanaler som exempelvis helpdesk som målgruppen också påverkas av.


Källor
Integrerad kommunikation i praktiken – Ulf Lesley – Liber 2004

     
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.

Som vi nämnde tidigare...

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Lämna en kommentar