Uppdaterades:
Innan många affärsöverenskommelser (avtal) har det förekommit någon form av förhandling. Leverantören (leverantörerna) har lämnat en offert vilken ligger till grund för en sådan. I detta avsnitt beskriver vi huvud- dragen i hur en förhandling mellan ett köpande och ett säljande företag går till och där produkten eller tjänsten inte är allt för komplex.
Uppdaterades:
En inköpsprocess består av ett flertal steg. Vi förutsätter i detta avsnitt att ett behov har uppstått i företaget av att köpa in en vara eller tjänst. Produkten eller tjänsten har specificerats noga. I ett lite större företag kan inköpsprocessen starta med en inköpsanmodan eller beställnings- sedel som lämnats till den som är inköpsansvarig.
Uppdaterades:
Företagets totala konkurrenskraft beror på hur väl man lyckas bearbeta kunderna och hur effektivt leverantörerna kan utnyttjas. Den egna effektiviteten i produktionen har fått en något mindre betydelse än tidigare. Inköpsfunktionen har en strategisk betydelse i de moderna företagen och har därför olika roller i företagets utveckling.