Uppdaterades:

Det finns ett överflöd av produkter och tjänster på de flesta marknader. Konkurrensen är stark och alla gör sitt bästa för att uppfylla kundernas behov. Men vad är det som får en kund att välja ett visst fabrikat, ett visst märke eller att ett speciellt företag ska få utföra en tjänst?

Uppdaterades:

Det gäller att kunna definiera företagets marknad. Ett företag som säljer produkter och/eller tjänster till andra företag har kanske bara ett fåtal kunder på hela marknaden, medan företag som vänder sig direkt mot konsumenter kanske till och med måste dela upp sin marknad i flera delmarknader.

Uppdaterades:

Generellt är företag dåliga på att följa upp sina aktiviteter. Om företaget inte vet varför en kampanj gick bra eller blev en flopp, vet det inte heller hur det ska agera nästa gång. 

Uppdaterades:

En handlingsplan är den konkreta plan som på kort sikt styr arbetet i företaget. Den är uppbyggd av de olika aktiviteter som ska göras, vilka tillsammans ska leda fram till de mål företaget ställt upp på både kort och lång sikt. 

Här är exempel på några kända svenska företags affärsidéer, mål och strategier. Informationen är hämtad ur respektive företags årsredo- visning och/eller webbplats. Trots att detta är stora och kända företag finns mycket "att lära" då du formulerar dina egna (mer blygsamma!!) mål.

Här är exempel på några kända svenska företags affärsidéer, mål och strategier. Informationen är hämtad ur respektive företags årsredo- visning och/eller webbplats. Trots att detta är stora och kända företag finns mycket "att lära" då du formulerar dina egna (mer blygsamma!!) mål.

Uppdaterades:

Alla företag har ett eller flera mål med sin verksamhet. Kanske är målet att företaget ska växa för att uppnå en viss marknadsandel, uppnå en viss lönsamhet, att alla ska trivas i företaget etc.

Uppdaterades:

Det är inte särskilt vanligt att en producent säljer direkt till en konsument, åtminstone inte då det gäller varor. Tjänster däremot är vanligare att de säljs direkt, exempelvis tjänster producerade av en frisör, tandläkare, bilreparatör, advokat.

Uppdaterades:

Det gäller att bevaka sina leverantörer. Kan tyckas vara ett hårt ord men innebörden är helt enkelt att veta så mycket som möjligt om sina leverantörer.

Uppdaterades:

Det är inte alltid alldeles lätt att beskriva företagets konkurrenter. De företag som direkt konkurrerar med en liknande produkt eller tjänst är det inte särskilt svårt att hitta, men företag som konkurrerar på behovsnivån är det ibland svårare att bestämma, och även analysera effekterna av.

Uppdaterades:

Vad vet du och ditt företag om era kunder? Vilka är det som köper företagets produkter/tjänster och vilka behov tillfredsställer företaget genom dessa?

Då man går igenom det egna företagets förutsättningar för att lyckas på marknaden är det viktigt att vara ärlig och objektiv. Det gäller att analysera företagets starka och svaga sidor samt se de möjligheter och hot som finns. Naturligtvis gäller det att förstärka och befästa de starka sidorna, utveckla de svaga sidorna till att bli starkare, utnyttja de möjligheter som finns samt undvika/avvärja hot. 

Uppdaterades:

Hur ser det ut på marknaden just nu för företagets produkter/tjänster? Vilka är våra kunder och vilka är våra konkurrenter? Hur fungerar vår distribution? Är våra leverantörer de rätta?

Uppdaterades:

Här är exempel på några kända svenska företags affärsidéer. Informationen är hämtad ur respektive företags årsredovisning och/eller webbplats. Trots att detta är stora och kända företag finns mycket "att lära" då ditt företag formulerar sin egen affärsidé.

Uppdaterades:

Företagets affärsidé är den plattform utifrån vilket allt annat utgår. Den är vägledande och talar övergripande om hur företaget ska nå sina uppsatta mål. I marknadsplanen utformar företaget inte sin affärsidé, men använder den som bas i det övriga arbetet.

Uppdaterades:

Marknadsföring går ut på att finna fler kunder som köper av företaget, samtidigt som tidigare kunder behålls. För att skapa tillväxt på ett effektivt sätt krävs en plan, en marknadsföringsplan, där kunskap och idéer samverkar med strategi och taktik. 

Uppdaterades:

De finns två metoder för att samla in marknadsdata. Den ena är att kommunicerar med de svarande, den andra är att observerar beteendet hos personer. När det gäller den sista metoden är det enbart beteendet som kan studeras, inte kunskaper, värderingar eller åsikter. Då man vill fråga kan följande metoder användas: Brevenkäter Telefonintervjuer Personliga intervjuer...