Uppdaterades:

Beroende på vilken inriktning företagets undersökning ska ha, styr det också hur många ni ska fråga. Explorativ undersökning Precis som namnet antyder är detta en utforskande undersökning. Den används då det gäller att skapa sig en grundläggande kunskap över ett visst område. Ibland kallas detta för förstudie eller förundersökning. Kan med fördel användas då man...

Uppdaterades:

Här beskrivs den grundläggande kunskap som behövs för att göra egna marknadsundersökningar, samt vad företaget bör tänka på och kunna då en undersökning köps från något undersökningsföretag. Precisera undersökningsuppgiften Det första du (företaget) ska göra är att precisera undersökningsuppgiften. Detta innebär att du ska fundera på vad det är ni verkligen vill ha svar på....

Uppdaterades:

Tillgängliga informationskällor är många, från det egna företaget till köpta undersökningar av specialiserade undersökningsföretag. Internet har också blivit en viktig informationskälla på många olika sätt. Det egna företaget Det finns en mängd information som kan hämtas ur alla de affärshändelser som företaget genomför. Från redovisningsdata och försäljningsdata går det att utläsa mycket. Hur är efterfrågan...

Uppdaterades:

I detta avsnitt beskrivs hur det går till att samla information om marknaden, vilka de huvudsakliga informationskällorna är och hur en marknadsundersökning görs.

Uppdaterades:

Bland ekonomer är det inte ovanligt att man pratar om den nya och den gamla ekonomin. Det finns naturligtvis ingen strikt gräns utan det har självfallet varit en naturlig utveckling men där teknologiska språng under de senaste åren gjort att bland annat marknadsföringsarbetet och kommunikationen med kunderna har förändrats.

När ett företag startar sin verksamhet, lanserar en ny produkt eller tjänst, behövs det en insats för att få de tilltänkta kunderna att uppmärksamma detta. Utan kunder och inkomsterna från dessa blir inte ett företag, eller en ny produkt/tjänst, särskilt långlivad. Men att göra sig hörd och sedd är bara en del av marknadsföringen. Det finns konkurrenter som vill sätta käppar i hjulet för företaget och göra det riktigt besvärligt för företaget att tjäna pengar genom att själva försöka vinna kundernas gunst och lämna så lite som möjligt över till andra.

Uppdaterades:

Produktsäkerhetslagen gäller för all verksamhet där det inte finns någon speciallag som syftar till att skydda konsumenternas hälsa och säkerhet. Förutom lagar och förordningar kan det finnas föreskrifter och allmänna råd från myndigheter. För vissa verksamheter finns det standarder som kan ge ledning – information finns hos standardiseringsorganet SIS, www.sis.se. Även branschorganisationer och idrottens specialförbund har ofta råd och anvisningar om säkerhet. Om det händer en olycka och regler och råd inte har följts kan det få konsekvenser när det gäller ansvaret.

Uppdaterades:

Företag och organisationer som erbjuder upplevelser både inomhus och utomhus måste enligt lag se till att tjänsterna inte är farliga. Konsumentverket har gjort en vägledning till hur säkerhetsarbetet kan bedrivas.

Uppdaterades:

Kläder av vissa mycket tunna tyger eller material med lugg- eller ögleyta kan vara extremt lättantändliga och brinna hastigt. Sådana plagg kan inte anses uppfylla kravet på säkerhet i produktsäkerhetslagen. Enligt lagen får endast säkra produkter säljas. Med säker produkt menas en produkt som inte innebär någon risk för skada på person eller endast en liten risk.

Uppdaterades:

Personlig skyddsutrustning får bara säljas om den är säker och innehåller rätt märkning och produktinformation. Lagen kompletteras av en regeringsförordning och Arbetsmiljöverkets föreskrifter som i detalj beskriver vilka krav som finns på personlig skyddsutrustning.

Uppdaterades:

Personlig skyddsutrustning är ett begrepp som omfattar alla produkter som är gjorda för att bäras eller hållas av en person för att skydda mot hälso- och säkerhetsrisker.

Uppdaterades:

Enligt produktsäkerhetslagen ska varor och tjänster som tillhandahålls av näringsidkare vara säkra och inte orsaka personskador. Marknadskontroller är ett sätt för myndigheterna att kontrollera att varor och tjänster uppfyller säkerhetskraven.

Uppdaterades:

En av de allvarligaste olycksriskerna med leksaker är kvävningsrisk. Småbarn stoppar ofta leksaker i munnen som sedan fastnar i halsen och täpper till luftflödet i bakre delen av munnen, halsen eller lungorna. Här finns information om vad som är bra att tänka på när du ska välja leksaker.

Uppdaterades:

För att en leksak ska få erbjudas konsumenter måste den uppfylla vissa krav när det gäller säkerhet, dokumentation, information och märkning.

Uppdaterades:

Leksaker för barn ska vara så säkra som möjligt, eftersom barn inte själva kan läsa varningstexter eller bedöma risker. Nya lagstiftningen innebär strängare krav på säker utformning av leksaker, till exempel vad gäller kvävningssäkerhet och kemikalieinnehåll.

Uppdaterades:

Rapex är ett informations- och varningssystem som länder inom EU använder för att informera varandra om produkter med allvarliga risker som har återkallats. Varje vecka kommer en färsk rapport från EU med de senaste varningarna.

Enligt produktsäkerhetslagen måste företag underrätta Konsumentverket när de får kännedom om att en vara eller tjänst, som man säljer eller har sålt, är farlig. Företag är också skyldiga att samarbeta med varandra och med tillsynsmyndigheter gällande produkters säkerhet.

Uppdaterades:

Enligt produktsäkerhetslagen ska alla varor och tjänster som säljs till konsumenter av företag vara säkra. För att förhindra att farliga varor och tjänster säljs innehåller lagen ett antal skyldigheter som företag måste uppfylla.

Uppdaterades:

Enligt produktsäkerhetslagen ska varor och tjänster som tillhandahålls av näringsidkare vara säkra. Konsumentverket ansvarar för kontroll och tillsyn av säkerheten hos leksaker, personlig skyddsutrustning och varor och tjänster som inte täcks av särskilda produktdirektiv inom EU.