Kontrollera om du handlar av en privatperson eller ett företag när nu köper något på nätet. Du har inte samma skydd när du köper av en privatperson.

Du kanske inte tänker på det, men när du handlar på nätet ingår du ett avtal. För att få ingå ett avtal måste du som grundregel vara 18 år. Om du är yngre måste en förälder godkänna avtalet, annars gäller det inte.

Har du fått en faktura på en vara eller tjänst som du inte beställt? Betala inte. Betala bara för varor och tjänster du uttryckligen har beställt. Om du krävs på betalning trots att du inte har gjort en beställning finns det några riktlinjer att följa.

Samma rätt att reklamera gäller när du handlar på Internet som i en vanlig butik. Du har 3 års reklamationsrätt. Reklamerar du inom 2 månader efter att du har upptäckt felet på varan är det alltid i rätt tid.

Du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor på Internet inom Sverige. Ångerfristen börjar löpa när du tagit emot varan. Du har då rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

När du köper något över Internet ingår du ett avtal med säljaren. Avtalsvillkoren avgör vad ni har kommit överens om. Läs därför avtalsvillkoren innan du genomför köpet.

Det finns olika sätt att betala på Internet. Kolla upp vad de olika sätten innebär och välj ett betalningssätt som du känner dig trygg med.

Uppdaterades:

Bakom webbplatsen som du funderar att handla ifrån finns ett företag. Genom att du vet mer om företaget ökar din trygghet när du handlar på nätet. Det finns enkla knep för att skaffa sig mer information.

Att göra sin e-handelssida och placera den på ett webbhotell är inte tillräckligt för att få kunder. Det finns många fler saker som företaget måste tänka på.

Uppdaterades:

Vi har fått en mycket kraftig tillväxt av företag som bedriver e-handel över Internet. Många företag har lyckats bra medan andra försvunnit från marknaden. E-handel har för många mindre företag blivit en möjlighet för tillväxt. Nedan beskriver vi vad företaget bör tänka på då det börjar sälja via Internet.

Uppdaterades:

Vi antar nu att du har en lista över företag som du ska ringa till. Där det har funnits möjlighet har du identifierat namnet på den som är beslutsfattare. Du har förberett dig väl och har en viss kännedom om företaget du ska ringa till, kunskap om och argument för din egen produkt/tjänst samt god kunskap om konkurrenterna och deras respektive produkt eller tjänst.

Uppdaterades:

Innan det är dags att ringa upp den potentielle kunden och försöka sälja sin produkt eller tjänst gäller det att förbereda sig.

Arbetsmiljöverket och de 10 distrikten utgör en myndighet. Distrikten utför bl.a. inspektioner på företagen men kan också ge råd i frågor som rör t.ex. de föreskrifter som reglerar säkerheten i butiker.

Checklistan används av butiken för egenkontroll av de 13 punkterna. När ni anser att programmet är uppfyllt kan butiken kontakta det lokala brottsförebyggande rådet (eller motsvarande) och begära certifiering, handläggare finns i regel på kommunkontoret. Godkänns butiken registreras den som certifierad och får dekalen "Säkerhetsskyddad". Ombesiktning sker sedan vartannat år.