Även en bevakning över potentiellt nya leverantörer måste ständigt ske.
Butiken och leverantören är beroende av varandra för att lyckas. Detta innebär att båda parter ska vara nöjda med samarbetet.
Några bra tips innan du läser vidare
Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*
Courtage är avgiften för aktiehandel.
Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.
Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.
Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.
Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.
25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.
ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.
- Har butiken bestämt vad och hur mycket som ska köpas från varje leverantör?
- Försöker butiken hålla nere antalet leverantörer?
- Har butiken ett system för att utvärdera sina olika leverantörer? En krav- lista, någon typ av checklista?
- Hänger leverantören med i branschens utveckling?
- Ligger leverantören i fronten när det gäller utveckling, produktförnyelse etc?
- Kan leverantören tillföra vår butik kunskap?
- Har leverantören fullt kapacitetsutnyttjande – svårt att leverera det som beställts? Hur viktig är vi som kund för leverantören – kan vi förvänta oss att bli prioriterade i en bristsituation?
- Hur är leverantörens ställning på marknaden jämfört med konkurrenterna sedd ur olika aspekter?
- Hur fungerar distributionen? Finns det några störningar i den?
- Hur fungerar leverantörens egen försäljning? Vilka är leverantörens kunder, få stora eller många små?
- Hänger leverantören med i utveckling sedd ur olika aspekter över tiden tex tillväxt, modernisering, rationalisering?
- Hur är leverantörens ekonomi? Kan butiken förvänta sig förändringar av olika slag om leverantören t.ex. måste skära i sina kostnader.
- Har leverantören ingått speciella avtal med någon av butikens konkurrenter?
- Vilka avtal är gjorda med leverantören? Vad innebär dessa?
- Bidrar leverantören med marknadsföring, säljstödsmaterial etc.?
- Ta reda på hur leverantören uppfattar butiken som kund. Är butiken en bra kund? Finns det något i butikens inköpsarbete som de vill ändra på t.ex. arbetssättet, kommunikations- eller beställarsystemet?
Läs mer om:
Butik – kundanalys
Butik – konkurrentanalys
Butik – prissättning
Butik – marknadsföring
Butik – annonsering
Butik – ledningsfrågor
Butik – finansiell analys och kontroll
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln