Butik – konkurrentanalys

Vet du vad dina konkurrenter gör? Känner du till deras sortiment? Följande frågor är till för att få dig att fundera och se om det finns förbättringar/förändringar som bör göras utifrån den kunskap du har om dina konkurrenter.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Följande bör du ta reda på om det enskilda konkurrentföretaget (butiken).

  • Vilken är butikens affärsidé? På vilket sätt skiljer den sig från din egen affärsidé?
     
  • Hur är konkurrentens ägarbild? Privatägd eller finns det en stor kedja bakom?
     
  • Är sortimentet likartat? Har de specialiserat sig mot vissa varugrupper?
     
  • Hur är konkurrentens position på marknaden? Är de dominerande på något sätt? Vilken är deras marknadsandel?
     
  • Är konkurrenten ”prisledande” på något sätt, d.v.s. följer andra efter då de ändrar sina priser?
     
  • Hur är konkurrentens ”rykte”, image?
     
  • Hur beskrivs konkurrenten av kunder och andra?
     
  • Hur är konkurrenten organiserad? Personalens sammansättning och kunskap?
     
  • Har de ny eller gammal utrustning/inventarier? Förväntas de göre en större investering, t.ex. bygga till försäljningsyta och därmed kanske bredda sortimentet?.
     
  • Är konkurrenten snabb med att introducera nyheter?
     
  • Känner du till andra typer av förändringar som pågår hos konkurrenten?
     
  • Vet du något om konkurrentens finansiella styrka, lönsamhet?
     
  • Vilka rabatter och krediter ger konkurrenten?
     
  • Vilka typer av serviceåtaganden har de, t.ex. hemkörning?
     
  • Hur sker deras marknadsföring?
     
  • På vilket sätt gör konkurrenten reklam? Hur utformar de sina budskap?
     
  • Betonar konkurrenten något speciellt? Exempelvis lägre priser, större urval, bättre kvalitet eller längre öppettider.
     
  • Hur reagerar de då du annonserar, gör kampanjer, förändrar priserna etc?
     
  • Vilka möjligheter har konkurrenten att svara på ”olika attacker” mot företagets produkter/tjänster.
     
  • Samarbetar konkurrenten med leverantörer/distributörer på något sätt?
     
  • Hur är konkurrenten geografiskt lokaliserad? Har han fördelar av sin lokalisering?
     
  • Har du studerat konkurrentens webbplats? Finns där nyttig information som kan ge dig svar på en del frågor ovan? Har de något nyhetsbrev?

Läs mer om:

Några bra tips innan du läser vidare

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.

Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.

Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.

Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.

25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.

ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.

Butik – kundanalys
Butik – leverantörsanalys
Butik – prissättning
Butik – marknadsföring
Butik – annonsering
Butik – ledningsfrågor
Butik – finansiell analys och kontroll
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln

 

Som vi nämnde tidigare...

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Lämna en kommentar