Uppdaterades:

För många småföretagare känns det jobbigt att arbeta med all den administration som fakturering, bevakning, påminnelser etc. innebär. Har företaget god orderingång prioriteras det dagliga operativa arbetet. Är det dessutom på det viset att företaget har många små kunder blir den administrativa bördan ganska stor - men inte tillräckligt stor för att kunna ha någon anställd. Arbetet med administrationen får istället skötas på sena kvällar och på helger.

Uppdaterades:

För ett företag finns möjligheten att ta ut en dröjsmålsränta efter det att 30 dagar gått från fakturadatum. Förutsättningen är att förfallodagen passerats. Att ta ut en dröjsmålsränta görs för att påskynda kundbetal- ningar och att motverka att kunden använder företaget som kredit- givare.

Uppdaterades:

Följande scenario är inte ovanligt i mindre företag.

Uppdaterades:

När ett företag sålt en vara eller tjänst vill det självklart ha betalt. Sker försäljningen till ett annat företag skickas ofta en faktura till vilken en viss kredittid är kopplad. Till privatpersoner skickas också fakturor (t.ex. för el, vatten, telefon, TV, försäkringar) men det är även vanligt med kontant försäljning mot ett kvitto eller att kunden (privatpersonen) betalar via ett betalkort.

Uppdaterades:

Ett företag har oftast flera ekonomiska mål det vill uppnå, t.ex. en viss vinst, en viss räntabilitet på insatt kapital, en viss kapitalomsättningshastighet. För att effektivt nå dessa mål finns rutiner och metoder i företaget som används för att planera och följa upp den ekonomiska verksamheten. Ett exempel på att snabbare nå ett ekonomiskt mål kan vara att utarbeta nya och effektivare faktureringsrutiner.

All marknadsföring ska utformas så att det tydligt framgår att det är marknadsföring. Det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen.

Med god marknadsföringssed avses normer som syftar till att skydda konsumenter och näringsidkare vid marknadsföring av produkter. Det är fråga om både rättsliga och utomrättsliga regler.

Om näringsidkaren utelämnar väsentlig information i marknadsföringen kan det bryta mot marknadsföringslagen enligt något som kallas vilseledande utelämnande. Det kan även vara fråga om vilseledande utelämnande om den väsentliga informationen lämnas på ett oklart, obegripligt, tvetydigt eller annat olämpligt sätt.

Konsumentverket och landets konsumentvägledare får många frågor om vilka regler som gäller för pristävlingar och lotterier i reklam-sammanhang.

När du tittar på TV eller lyssnar på radio kan det vara svårt att studera ett reklambudskap lika noggrant som när du läser en annons i tidning. Därför gäller andra regler för reklam i TV och radio.

"Miljövänlig" är ett ord som förekommer då och då i reklamen. Men ordet får bara användas om varan förbättrar miljön eller inte påverkar den alls.

Formuleringar som till exempel fettfri, sockerfri eller lätt/light måste uppfylla vissa krav för att få finnas i reklam eller på en förpackning.

Företag får inte skicka adresserad direktreklam till barn under 16 år. Förbudet är kopplat till att barn under 16 år inte kan ingå avtal själva.

TV-kanaler som sänder från Sverige får inte rikta reklam till barn under 12 år. Men många svenska tv-kanaler sänder från andra länder och då gäller andra regler.