Slutvärde Belopp som investeras - z kr Räntesats - % Antal år - n år Slutvärdet av z kr som investerats i n år Anm. Skriv siffrorna i en följd utan mellanslag.        
  Annuitet Ursprungliga investeringsbeloppet - z kr Räntesats - % Antal år - n år Annuitet - av z kr som utfaller efter n år    Anm. Skriv siffrorna i en följd utan mellanslag.      
  Nuvärdet av årligen återkommande belopp Årligen återkommande belopp - z kr Kalkylräntan - % Antal år - n år Nuvärdet av årligen återkommande belopp d v s z kr som återkommer under n år. Anm: Skriv siffrorna i en följd utan mellanslag. Använd punkt vid decimaltecken.        
  Nuvärdet Belopp som ska nuvärdesberäknas - z kr Räntesats - % Antal år - n år Nuvärdet av z kr som utfaller efter n år Anm: Skriv siffrorna i en följd utan mellanslag. Använd punkt vid decimaltecken.        
  Marginal Försäljningsintäkt Varukostnad Marginal i kronor Marginal i % Anm. Skriv siffrorna i en följd utan mellanslag.        
  Nollpunkten i volym Försäljningspriset / styck Rörlig kostnad / styck Fasta kostnader Nollpunkten i volym Anm. Skriv siffrorna i en följd utan mellanslag.         
  Nollpunkten i kronor Fasta kostnader Rörliga kostnader i % av omsättningen Nollpunkten i kronor Anm. Skriv siffrorna i en följd utan mellanslag. Använd decimalpunkt.        

Uppdaterades:

En inköpsprocess består av ett flertal steg. Vi förutsätter i detta avsnitt att ett behov har uppstått i företaget av att köpa in en vara eller tjänst. Produkten eller tjänsten har specificerats noga. I ett lite större företag kan inköpsprocessen starta med en inköpsanmodan eller beställningssedel som lämnats till den som är inköpsansvarig.

Uppdaterades:

I detta avsnitt beskrivs hur det går till att samla information om marknaden, vilka de huvudsakliga informationskällorna är och hur en marknadsundersökning görs.

Företagets affärsidé är den plattform utifrån vilket allt annat utgår. Den är vägledande och talar övergripande om hur företaget ska nå sina uppsatta mål. I marknadsplanen utformar företaget inte sin affärsidé, men använder den som bas i det övriga arbetet.

Att sätta pris på sin produkt eller tjänst är inte alltid det lättaste. Pris- sättningen styrs av en mängd olika faktorer. Rent grundläggande talar vi om interna respektive externa faktorer som påverkar det pris som företaget sätter.

Vi har fått en mycket kraftig tillväxt av företag som bedriver e-handel över Internet. Många företag har lyckats bra medan andra försvunnit från marknaden. E-handel har för många mindre företag blivit en möjlighet för tillväxt. Nedan beskriver vi vad företaget bör tänka på då det börjar sälja via Internet.

Uppdaterades:

Vi antar nu att du har en lista över företag som du ska ringa till. Där det har funnits möjlighet har du identifierat namnet på den som är beslutsfattare. Du har förberett dig väl och har en viss kännedom om företaget du ska ringa till, kunskap om och argument för din egen produkt/tjänst samt god kunskap om konkurrenterna och deras respektive produkt eller tjänst.

Uppdaterades:

Att få fram ett stort antal adresser (telefonnummer) till företag inom målgruppen brukar inte vara det svåra. Flera företag är specialiserade på att skräddarsy adressregister åt kunder.

Uppdaterades:

Att sälja via telefonen är många gånger ett effektivt och ekonomiskt alternativ för företag. Där produkten eller tjänsten inte är för komplex, produkten/tjänsten välkänd eller att företaget är välkänt, ger en bra utgångspunkt för telefonförsäljning. Även repetitionsförsäljning till redan befintliga kunder går utmärkt att göra via telefonen.

De flesta butiker betraktas idag som mer eller mindre självbetjänings- butiker. Många gånger är det bara personerna som finns i kassan som är tillgängliga för frågor och hjälp. Är det kö i kassan vill kanske inte den som har en fråga besvära utan går sin väg istället. Detta är naturligtvis ett dilemma.