Uppdaterades:
Du är nu inne i en fas där kunden aktiveras. Genom att t.ex. demonstrera en produkt, använda dig av olika säljhjälpmedel (broschyrer, ritningar etc.), skapar du förutsättning för att starta behovsanalysen. Den innebär att du tar reda på vilka behov, egenskaper, bedömningspunkter med mera som kunden tycker är viktigast, genom att ställa olika typer av frågor.
Uppdaterades:
Vi antar nu att du har en lista över företag som du ska kontakta. Där det har funnits möjlighet har du identifierat namn på både den som är be- slutsfattare och den eller de som kan påverka beslutet. Du har förberett dig väl och har en viss kännedom om företaget du ska ringa till, kunskap om och argument för din egen produkt/tjänst samt god kunskap om konkurrenterna och deras respektive produkt eller tjänst.
Är du en av de hundratusentals småföretagare som inser att din marknad och ditt samhälle just nu förändras av digitalisering, men är osäker på hur du ska dra nytta av utvecklingen? Alexander Rehnborg jobbar med digital marknadsföring på Visma Spcs och delar med sig av fem konkreta tips på hur du kan förändra ditt företagande redan i dag.
Uppdaterades:
Det borde vara lika självklart för företagaren att försäkra sitt företag som för privatpersonen att ha hemförsäkring och olycksfallsförsäkring. Men det är det inte. Hela 30% av de företag som klassas som ”småföretag” är oförsäkrade. Till viss del kan det handla om okunskap gällande vad man som småföretagare bör tänka på gällande försäkringen. Ett missförstånd är exempelvis att en företagsförsäkring bara försäkrar egendom.
Uppdaterades:
När du startar din verksamhet är det viktigt att du ser efter vilket skyddsnät som behövs. Självklart skaffar du ett försäkringsskydd för ditt företag, det finns mycket som kan hända. Du får dock inte glömma bort dig själv. När du blir företagare gäller inte de kollektiva försäkringar som du förmodligen haft som anställd. Därför måste du också se om ditt personliga försäkringsskydd.
Uppdaterades:
Enskild Firma är den vanligaste och enklaste formen av företag. Skulle du vilja starta tillsammans med någon/några andra är Handelsbolag (HB) en bra form. Ett Aktiebolag (AB) bildas av en eller flera personer och kräver en insats, ett aktiekapital, på minst 25 000 kronor. För att ta tillvara medlemmars intressen finns möjligheten att starta en Ekonomisk Förening.