Uppdaterades:

Det gäller att kunna definiera företagets marknad. Ett företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag har kanske bara ett fåtal kunder på hela marknaden, medan företag som vänder sig direkt mot konsumenter kanske till och med måste dela upp sin marknad i flera delmarknader.

Uppdaterades:

På din marknad finns ett stort antal aktörer. Där finns kunder, konkurrenter, leverantörer, återförsäljare och olika distributionskanaler. Där finns också produkter och tjänster som kan ersätta det egna företagets produkter eller tjänster, men också olika typer av nätverk, värderingar, lagar och regler samt mycket mer.

Uppdaterades:

Nu är det dags att beskriva din produkt och/eller tjänst så utförligt som möjligt. Är det en butik du skall starta, beskriv både sortimentet och hur den är tänkt att fungera, t.ex. självbetjäning, pallbutik, mycket personlig service.

Uppdaterades:

Viktiga avtalspunkter När ni skriver ett aktieägaravtal, börja med att beskriva företagets affärsidé, syfte och mål. Ni beskriver också er gemensamma uppfattning avseende den verksamhet som ska bedrivas, hur det dagliga arbetet ska fördelas, hur beslut ska fattas, hur en utveckling av företaget ska ske, vilka mål som prioriteras mm. Denna allmänna beskrivning över hur...

Uppdaterades:

När ni skriver ett kompanjonavtal, börja med att beskriva företagets affärsidé, syfte och mål. Ni beskriver också er gemensamma uppfattning avseende den verksamhet som ska bedrivas, hur det dagliga arbetet ska fördelas, hur olika beslut ska fattas, hur en framtida utveckling av företaget ska ske, vilka mål som prioriteras mm.

Uppdaterades:

Kanske startar du företaget tillsammans med någon eller några andra. Bildar ett handelsbolag eller kanske ett aktiebolag. Ibland går man in som delägare i ett redan befintligt företag.

Uppdaterades:

Under denna rubrik brukar företag som funnits en tid kortfattat berätta om sin bakgrund och hur läget är just för tillfället.

Uppdaterades:

Företagets affärsidé är den plattform utifrån vilket allt annat utgår. Den är vägledande och talar övergripande om hur företaget skall nå sina uppsatta mål.

Uppdaterades:

Genom att skriva en affärsplan strukturerar du dina tankar. Du kommer att märka att du får fundera på en del saker, skaffa dig mer kunskaper inom vissa områden och kanske få en eller annan "aha-upplevelse". Förutsättningarna att lyckas ökar genom att du arbetar igenom din idé, väger olika alternativ mot varandra, sätter dig in i hur kunden tänker, gör en ekonomisk bedömning m.m.

En dryg tredjedel av de företag som startas upplever inte sin treårsdag. Varför företaget inte överlever kan naturligtvis ha många orsaker. Några av de absolut vanligaste fallgroparna beskriver vi här.

Vilka egenskaper som en företagare behöver vara utrustad med är naturligtvis beroende av vilken typ av verksamhet som vederbörande skall starta upp. Dock finns det en hel del egenskaper som en företagare generellt bör besitta.

De flesta startar sitt första företag som en Enskild firma och blir den första tiden "egenföretagare" - du och företaget är så att säga ett med varandra. Detta avsnitt handlar om lite tänkvärda saker som många nystartare har upplevt och fått tackla genom åren. Säg att det är lite tips från oss som upplevt detta. 

Uppdaterades:

Att ha en idé är inte detsamma som att ha en affärsidé. Det är först när man ser att den idé man går och funderar över är möjlig att tjäna tillräckligt med pengar på, som den går att omvandla till en affärsidé, det vill säga bygga ett företag kring. 

Uppdaterades:

Är du en entreprenör? En ganska svår fråga att besvara faktiskt. Ordet entreprenör används av många, men vad de lägger i ordets betydelse kan vara helt olika. Är den som startar ett företag en entreprenör? Krävs det något mer än att bara starta ett företag för att man ska kunna bli kallad entreprenör? Tja – har det någon betydelse egentligen.